CDA vraagt oordeel Brussel over flitstreinen
Vandaag zijn plannen uitgelekt waarbij de NS slechts intercity's met 200 km/u wil laten rijden op het hogesnelheidsspoor van Amsterdam naar de Belgische grens. Het peperdure traject blijft dan grotendeels onbenut. Het traject is namelijk gemaakt voor treinen tot 300 km/u.
"Puur tijdverlies voor passagiers", vindt Wortmann. Zij vindt dat het plan niet strookt met de Europese aanbestedingsregels. Ze wijst op mediaberichten dat andere bedrijven dan de NS wèl interesse hebben om er flitstreinen met 300 km/u te laten rijden.
"We moeten zorgen dat het stof van het spoor gaat en de lijn nu eindelijk het geld kan gaan opbrengen. De spoorlijn is aangelegd om de reiziger te dienen en die dreigt het kind van de rekening te worden", aldus Wortmann. "De HSL lijn is niet aangelegd om treinen beter naar Roosendaal te laten rijden maar om Amsterdam beter te verbinden met Parijs en Londen."
"De NS moet zich houden aan haar contractuele verplichtingen", vindt Wortmann. "Wanneer de NS niet doet waarvoor ze getekend hebben moeten andere geïnteresseerde partijen de kans krijgen mee te dingen naar de aanbesteding van het hogesnelheidsspoor.