29 april 2015

CDA: Wijnboeren niet opzadelen met onnodige lasten

In de resolutie die vandaag is aangenomen in het Europees Parlement wordt gevraagd om nieuwe wetgeving die de vermelding van calorieën op alcohol in de toekomst vereist. CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik is blij dat het Parlement de kleine ondernemers nu niet met onnodige lasten opzadelt. Het CDA heeft om een uitzondering gevraagd voor het midden- en kleinbedrijf.

"Wanneer een producent de consument van zijn product vrijwillig wil informeren over de voedingswaarde juichen wij dat natuurlijk toe. Maar het gaat te ver om ook de kleine producenten hiertoe te verplichten, ik betwijfel of zij deze financiële lasten kunnen dragen," aldus Schreijer-Pierik

Nu de Commissie zelf niet is gekomen met een nieuwe strategie op alcoholgebruik in de Europese Unie vraagt het Europees Parlement hierom. Annie Schreijer-Pierik: "We moeten focussen op het geven van goede voorlichting over de gevolgen van overmatig alcoholgebruik. Vooral onder jongeren is het percentage alcohol misbruik hoog. Het CDA had graag een uitzondering gezien voor etikettering van alcopops. Vooral op jonge leeftijd moet men goed worden geïnformeerd."