Man using a 3D printer
19 december 2019

CDA wil betere bescherming Europese industrie tegen staatssteun van buiten EU

De Chinese fabrikant BYD heeft onlangs een enorme order binnengehaald voor de bouw van 269 elektrische bussen voor het busvervoer in de provincie Overijssel. Dit bedrijf wordt echter gesteund door de Chinese overheid. Hierdoor vissen Nederlandse fabrikanten als VDL achter het net. Het CDA vindt dit onbegrijpelijk. CDA-Europarlementariërs Esther de Lange (woordvoerder economische zaken en klimaat) en Tom Berendsen (woordvoerder industrie en innovatie) vragen de Europese Commissie dan ook om betere bescherming van Europese bedrijven tegen oneerlijke concurrentie uit derde landen.

Een deel van de oplossing ligt al klaar in de vorm van een voorstel van staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. Hiermee zouden bedrijven van buiten de EU die staatssteun ontvangen moeilijker toegang krijgen tot de Europese markt. Tom Berendsen steunt dit plan: ‘Wanneer meer wordt gevraagd van Europese bedrijven in de energietransitie, moeten ze ook kunnen rekenen op bescherming tegen oneerlijke concurrentie. Een gedegen Europees industriebeleid dat kansen en bescherming biedt is hierbij cruciaal.

De parlementsleden pleiten daarbij met name voor een industriebeleid dat erop gericht is om het concurrentievermogen van onze bedrijven te behouden. De Lange: "De 'Green Deal' van de Europese Commissie kan alleen een succes worden wanneer we zorgen voor een eerlijk speelveld voor bedrijven. Alleen zo levert een beter klimaat ook banen op".