23 mei 2013

CDA wil geen woorden, maar daden van EU voor Nano-Tech

Het CDA wil dat EU-commissaris Neelie Kroes geen rapport presenteert over de ontwikkelaars van micro- en nano-electronica, maar hen juist financiële steun geeft. Kroes publiceerde donderdag haar visie op deze sector. "De ontwikkeling van deze elektronica is heel belangrijk voor de groei van de Nederlandse en de Europese industrie. De EU moet niet alleen komen met goedbedoelde verklaringen, maar juist met concrete financiële steun. Als we de toekomst van deze sector niet veiligstellen dan komt over 10 jaar alles uit Azië", reageert CDA-Europarlementariër Lambert van Nistelrooij.

"We hoeven niet te wachten op de nieuwe Europese Meerjarenbegroting, die in 2014 ingaat", aldus Van Nistelrooij. "Bij de Europese Investeringsbank (EIB) is al geld voor verdere ontwikkeling van dit soort belangrijke technologie. Met garanties van de EIB kunnen bedrijven essentiële investeringen doen. Dit is belangrijk in de concurrentiestrijd met Azië."

Micro- en nanotechnologieën zijn cruciaal, omdat steeds meer producten digitaal werken. De sector heeft de handen ineen geslagen in het samenwerkingsverband 'Silicon Europe', waarin ook Nederlandse bedrijven als ASML meedoen. "Zulke initiatieven moeten we ondersteunen via het Europees regionaal beleid", aldus Van Nistelrooij, namens de 754 Europarlementsleden hoofdonderhandelaar hierover met de EU-landen. "Heel belangrijk voor de concurrentiekracht van de Nederlandse en Europese economie en de banen van de toekomst".

Dinsdag (28 mei) houdt Van Nistelrooij hierover een conferentie met vertegenwoordigers van de ICT-industrie en politici in het Europees Parlement. Het doel is te bekijken hoe concrete steun verder vormgegeven kan worden.