24 september 2013

CDA wil opheldering over verwatering begrotingstekorten

CDA-Europarlementariër Corien Wortmann-Kool is zeer verbaasd over het bericht dat de Europese Commissie op eigen initiatief de rekenmethode voor de begrotingstekorten aan zou willen passen.

"Je lost de problemen in zwakke eurolanden niet op door gegoochel met cijfers. Daarbij wordt de geloofwaardigheid van het Stabiliteit- en Groeipact op het spel gezet", aldus Wortmann-Kool, die vandaag de begrotingscommissaris Olli Rehn om opheldering heeft gevraagd.

De Europese Commissie zou overwegen om de rekenmethode voor het structurele begrotingstekort aan te passen naar aanleiding van klachten van enkele lidstaten, die vinden dat het groeipotentieel van hun economie wordt onderschat. De nieuwe rekenmethode kan als gevolg hebben dat het begrotingstekort van Spanje voor dit jaar wordt gehalveerd.

Wortmann: "De Commissie dreigt halverwege de wedstrijd de spelregels te veranderen. Zo verdwijnt de druk om structurele hervormingen door te voeren. Dat werkt slecht uit voor het economisch herstel in Europa."