24 juli 2014

CDA'ers roepen op tot bescherming christenen in Irak

Europarlementariër Esther de Lange (CDA) en collega's zijn geschokt door het gebrek aan aandacht voor de verschrikkelijke bedreiging die de christelijke gemeenschap in Irak in onder andere de stad Mosul moet doorstaan door de strijders van de Islamitische Staat (IS). Christenen worden verdreven uit hun huizen en kerken door de strijders en met de dood bedreigd als ze hun bezittingen niet achterlaten of zich niet onmiddellijk bekeren tot de Islam.

Esther de Lange stelde daarom samen met Europarlementslid Annie Schreijer-Pierik en een Estse collega van de Europese christendemocraten vragen aan de Hoge Vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid, Catherine Ashton. "Het lijkt alsof de Hoge Vertegenwoordiger een blinde vlek heeft als het gaat om christelijke minderheden. Hoe ver moeten we het nog laten komen voordat ze zich prioritair op deze groep gaat richten?", aldus De Lange.

CDA Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt voegt daaraan toe: "Het is EU-beleid dat er niet met terroristische groeperingen wordt onderhandeld of gehandeld. IS is door de VN als terroristische organisatie aangemerkt en dus willen wij weten, ook van de Hoge Vertegenwoordiger, hoe de EU ervoor zal zorgen dat geen handel gedreven wordt met IS, dat nu veel geld lijkt te verdienen door het exporteren van olie en gas. Verder was de EU heel erg duidelijk na de film "Innocence of Muslims" en was er zelfs een gezamenlijk persbericht met de Arabische Liga en de Organisatie van Islamitische Landen. Waar blijft dan nu de veroordeling van deze groepen samen?"

Beide CDA-ers onderstrepen dat het verschrikkelijk is om te horen hoe de christelijke gemeenschappen daar, die er soms al 2000 jaar gevestigd zijn en part nog deel hebben aan de huidige conflicten in Irak, hun huis en haard moeten achterlaten en met de dood bedreigd worden door de strijders van de Islamitische Staat. In Den Haag heeft het CDA de Nederlandse regering hier al op aangesproken, maar dit is zeker ook een zaak voor de Hoge Vertegenwoordiger van de EU.

De gestelde vragen vindt u hier: http://bit.ly/1z7FoXh