Digitale strategie EU: CDA vreest herhaling van zetten
CDA-delegatieleider Esther de Lange, woordvoerder industrie en telecom: "We delen de urgentie van de Europese Commissie over het belang van de digitale interne markt, maar deze communicatie voegt niet veel nieuws toe. De grote uitdagingen, zoals de herziening van de auteursrechten en het komen tot een Europese netneutraliteit, zijn bekend. In plaats van intentieverklaringen hebben we nu concrete voorstellen nodig voor het tegengaan van geo-blocking en het borgen van een open en eerlijk internet."
Woordvoerder interne markt, Lambert van Nistelrooij is eveneens bezorgd over vertraging van de voorstellen: "Op het oog goede voorstellen, maar als we de interne markt echt af willen maken dan moeten we vaart maken met de concrete uitwerking: het wegnemen van drempels voor bedrijven en consumenten bij het internationaal kopen en verkopen. We moeten beter gebruik maken van de schaalvoordelen die een eengemaakte markt biedt, ook online".
Voor het CDA is het verder nog steeds een doorn in het oog dat digitale boeken en kranten in een hoger BTW-tarief vallen dan gewone boeken en kranten. "Dat valt niet meer uit te leggen, het onderscheid tussen digitale en analoge goederen in ons dagelijks leven is verwaarloosbaar aan het worden", aldus de CDA-Europarlementariërs.
De digitale interne markt heeft een groot potentieel voor onze economie. Niet alleen zijn er groeikansen voor bedrijven, ook consumenten kunnen toegang krijgen tot meer en goedkopere producten. Verder moet onze digitale strategie erop gericht zijn grote maatschappelijke uitdagingen zoals het borgen van onze veiligheid en privacy en de regulering van het gebruik van big data.