30 mei 2013

Duurzaamheid centraal in akkoord over Gemeenschappelijk Visserijbeleid EU 2014-2020

Vanochtend om 03h20 bereikten het Europees Parlement, de Europese Commissie en de lidstaten onder leiding van het Ierse voorzitterschap een politiek akkoord over het Gemeenschappelijk Europees Visserijbeleid 2014-2020.

Dit akkoord moet nog bekrachtigd worden door het EP en de lidstaten later dit jaar. Duurzaamheid van de sector en regionalisering staa in de overeenkomst centraal. De belangrijkste punten uit het akoord:

'discarding' (het dood overboord gooien van bijvangst) wordt verboden. Lidstaten mogen hierop uitzonderingen toestaan van maximaal 7% van de vangst op sommige soorten, later zal dit teruggaan naar maximaal 5%. Hiermee komt het akkoord dichterbij de eis van het CDA om vissers meer ruimte om zich aan te passen aan de nieuwe regels, ik ben daar tevreden mee. Het Europees Parlement wilde namelijk eerder slechts een uitzondering van 3% toestaan, waar het CDA voor 9% pleitte. Hiermee worden de nieuwe Europese regels werkbaarder voor de vissers, temeer daar Europa ook de ontwikkeling en toepassing van technieken, zoals de prijsgekroonde 'overlevingsbak' van de gebroeders Schilder uit Volendam wil stimuleren, waarmee ongewenste bijvangst direct levend wordt teruggegooid in zee. Zo stoppen we met het onnodig verspillen van vis, en kunnen we deze later opvissen en consumeren. Goed voor zowel de visstand als de visser;Regionalisering: we stoppen met micro-managen vanuit Brussel. Meer besluiten zullen op nationaal/regionaal niveau genomen worden, dichtbij de vissers, zodat beter in kan worden gespeeld op regionale omstandigheden. Ik ben blij met dit resultaat; Visstand: in 2020 moet de visstand zich boven MSY-niveau bevinden. Hiermee maken we een eind aan de overbevissing. Dit leidt op termijn tot meer werkgelegenheid. Op dit moment zijn 75% van de Europese visbestanden overbevist, tegen 25% van de visbestanden wereldwijd;De vangstquota worden nog meer gebaseerd op wetenschappelijke informatie; geen jaarlijkse politieke koehandel meer;We passen dezelfde regels toe voor Europese vissers die in de wateren van ontwikkelingslanden vissen;Consumenten krijgen meer informatie over de herkomst van vis, waardoor zij meer bereid zullen zijn een eerlijke prijs te betalen.