06 mei 2014

Esther de Lange op campagnetour in Limburg

Esther de Lange bezoekt vandaag de provincie Limburg. De Lange is geboren in de Limburgse plaats Spaubeek en heeft dus een speciale band met de provincie. Zij maakt een tour met de Limburgse CDA-kandidaten voor het Europees Parlement: Jeroen Lenaers (nr 2) uit Stramproy, Frank Lambermont (nr 11) uit Gulpen en Irene Janssen (nr.12) uit Horst.

De dag zal voornamelijk in het teken staan van grensoverschrijdend dataverkeer en ondernemen over de grens.

Om 13 uur wordt Esther de Lange met de Limburgse kandidaten ontvangen in Valkenburg a/d Geul door burgemeester Martin Eurlings. Deze Limburgse gemeente is al meer dan 125 jaar een trekpleister voor toeristen uit binnen- en buitenland. Bovendien ontmoet Esther de Lange hier Esther Crombag. Zij werd op haar 11e onverwacht blind en is actief in de gemeenteraad. Met haar zal De Lange spreken over het werken in de politiek met een handicap en het hebben van een handicap in de Europese Unie.

Vanaf 17 uur brengt De Lange samen met politici uit Nettetal een bezoek aan Systemec. Dit bedrijf heeft zich zowel in Nederland als in Duitsland gevestigd en is daardoor het enige bedrijf dat voldoet aan de hoogste veiligheidsnorm bij dataverkeer. Dit omdat men kan schakelen tussen Nederland en Duitsland in het geval van stroomuitval. Ook is Systemec als Nederlands bedrijf bezig om het Duitse Nettetal te voorzien van een glasvezelnetwerk. Hierbij loopt het bedrijf tegen verschillende soorten regelgeving aan. Dit brengt de nodige hindernissen met zich mee. Systemec geeft aan dat veel ondernemingen die zich vestigen in het buitenland te maken krijgen met administratieve rompslomp. Dit maakt het ondernemen over de grens een stuk lastiger.