13 september 2013

EU investeert fors in Zuid-West Nederland om Bio-Economie te ontwikkelen

Er is een toenemende vraag naar duurzame producten. Ondernemers bieden vaker producten aan die bestaan uit natuurlijke reststoffen. Ook de chemische industrie maakt langzamerhand de overstap naar natuurlijke materialen. Europa ondersteunt dit en voor de komende jaren is 3,8 miljard uitgetrokken om de Bio-economie te bevorderen.

Afgelopen donderdag kwamen op uitnodiging van CDA Europarlementariër Lambert van Nistelrooij mensen uit het bedrijfsleven, de overheid en onderwijs bij elkaar. Ze spraken over de ontwikkelingen in de Bio-economie.

Van Nistelrooij: “het is van belang dat consument en markt vertrouwd raken met biogebaseerde producten. Biobased legt een relatie tussen economie en natuurlijke hulpbronnen. Minder fossiele brandstoffen en meer rechtstreekse aanwending en verwerking van natuurlijk materiaal. Ik wil stimuleren dat natuurlijke hulpbronnen breder ingezet worden voor energieproductie, voeding, veevoer, materialen. Denk bijvoorbeeld aan een bloempot uit zetmeelrestanten of het maken van auto- en vliegtuigonderdelen van lichtgewicht plastics”.

Vanuit Europa wijs ik voortdurend op het belang van duurzaamheid. Het CDA steunt deze aanpak. Onlangs heeft de Europese Unie besloten tot het grootste ontwikkelprogramma ooit. Onder de naam BRIDGE legt Brussel 1 miljard op tafel. Het bedrijfsleven draagt 2,8 miljard bij. Nederland neemt hierin, ondermeer in de Biobased Delta (Zuid-West Nederland) het voortouw. Dit zorgt voor meer banen en meer bewustwording.

Volgens van Nistelrooij een prachtig initiatief waaruit blijkt dat de EU dit onderwerp zeer serieus neemt. In zijn recent gepubliceerde boek: ”Biobased Economy - De biobased delta als innovatief supercluster” sluit hij hierop aan. Hierin wordt beschreven hoe onderwijs en bedrijven elkaar vinden, waardoor de bewustwording van de Bio-economie vergroot.

Er was een viertal inspiratoren in Diessen uit het bedrijfsleven die tijdens het Inspiratie Caroussel BioBased Verbeeld met de aanwezigen in gesprek ging. Centraal stonden ecologische producten, innovatie en nieuwe kansen vanuit de EU voor de biobased economie. Tot slot werd met elkaar de BioBased kunstwandelroute gelopen. Op LandArt is de hele maand september kunst te bewonderen, gemaakt van nieuw ontwikkelde materialen en producten uit natuurlijk materiaal.