18 april 2013

Europarlement: enige vooruitgang in Turkije

Er is nooit een saai moment wanneer het gaat over de relatie tussen de EU en Turkije¨ zo sprak CDA-Europarlementslid Ria Oomen-Ruijten tijdens het debat over haar Turkije voortgangsrapport. Het rapport is vandaag met een grote meerderheid aangenomen.  451 Europarlementariërs stemden voor, 105 tegen en er waren 5 onthoudingen.

Ria Oomen benadrukt het belang van een goede relatie tussen de EU en Turkije. "Beiden zullen hun uiterste best moeten doen in dit toetredingsproces.¨

Ria Oomen schrijft in haar rapport dat Turkije in de afgelopen maanden veel ontwikkelingen heeft doorgemaakt, zoals het aannemen van het vierde juridische hervormingspakket, constructieve gesprekken tussen de Turkse overheid en Abdullah Öcalan, verbetering van de relatie en opening voor toenadering in de toekomst met Israël.

"Fundamentele vrijheden moeten worden beschermd in de bredere context van de rechtsstaat, niet alleen in termen van tekst, maar ook in de toepassing van de wet. Als Turkije zich ontwikkelt tot een moderne en welvarende samenleving, is dit gunstig voor Turkse burgers, maar ook voor de EU ", aldus Oomen.

De resolutie verwelkomt de dialoog tussen de Turkse regering en Abdullah Öcalan. Deze gesprekken kunnen leiden tot de oplossing van het Turks-Koerdisch conflict op een vredige en democratische manier. Alle politieke partijen, de media en het maatschappelijk middenveld in Turkije moeten een constructieve rol spelen om het vredesproces te laten slagen.

Bekijk Ria in het debat over het Turkije-rapport: http://www.youtube.com/watch?v=6QFeJs2cvLE

Het rapport zelf: