10 juli 2013

Europarlement: shisha-pen verbieden voor kinderen

De Europese Unie moet nagaan of de zogenaamde 'shisha-pen' in heel Europa verboden moet worden voor kinderen. Een voorstel daartoe van verschillende parlementariërs waaronder CDA-Europarlementslid Esther de Lange wordt vanmiddag aangenomen in de commissie Gezondheid van het Europarlement. De parlementariërs wijzen op de onduidelijkheid over de gevolgen voor de volksgezondheid van de gebruikte smaakstoffen. Daarnaast vrezen zij dat de shisha-pen de overstap naar de sigaret makkelijker maakt.

De pen rookt, terwijl een LED-lampje oplicht bij elke trek en is in allerlei kleuren en smaken te verkrijgen, zoals aardbei en appel. Hij is met name populair onder vaak jonge scholieren in een aantal grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Arnhem. "Deze pen moedigt het roken aan. 'Oefenroken' moeten we voorkomen op onze schoolpleinen en in speeltuinen, om de gezondheid van de jongeren te beschermen", zegt Esther de Lange. De Nederlandse staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) toont weinig initiatief en wil de pen vooralsnog niet verbieden. Maar een meerderheid in het Europarlement en andere EU-landen kan dit toch afdwingen.

Het voorstel is onderdeel van een groot aantal aanpassingen van de Europese tabaksregels. Daarbij gaat het ook om de waarschuwingen aan rokers. "Deze marketingregels moeten we goed Europees afstemmen. Consumenten en producenten hebben geen trek in 28 verschillende regels in ieder EU-land."

Het CDA steunt het voorstel voor verplichte afschrikwekkende foto's op sigarettenpakjes, die nu in veel landen al gebruikt worden. "Wij zijn voor, al zou het nog afschrikwekkender zijn om de prijs te verhogen. Maar daar gaat het Europees Parlement niet over", aldus Esther de Lange.

Een heikel punt is nog de elektronische sigaret. Dat is volgens sommigen een hulpje om te stoppen. "Maar ik vraag me af dat zo is, zeker gezien de agressieve lobby van de tabaksindustrie op dit punt. Ik vind dat we deze 'e-sigaret' moeten beperken tot het schap bij drogist en apotheek zodat de kwaliteit en de veiligheid ervan gegarandeerd is", aldus De Lange.