23 januari 2013

Europarlement stemt voor ommekeer in landbouwbeleid

Het Europees Parlement stemde vandaag voor een groener landbouwbeleid. Brussel wil de boeren daarvoor echter meer regels op te leggen. Nederlandse boeren gaan er in de voorstellen financieel op achteruit, maar het beleid biedt ook mogelijkheden voor de innovatieve boer.

Europarlementariër Esther de Lange (CDA) vindt de voorgestelde regeltjes en voorwaarden te ingrijpend. Ze heeft amendementen ingediend om flink te snoeien in de regeltjes voor de boeren. Ze krijgt daarvoor een meerderheid. "Voorstellen voor braaklegging en permanent grasland zijn onwerkbaar in Nederland. Gelukkig steekt het parlement daar nu een stokje voor", aldus Esther de Lange.

Zij is voor een 'groener' landbouwbeleid, maar wel op manieren die passen in de bedrijven en effectiever zijn. "Als CDA zijn we voor een agrarische sector die rekening houdt met volgende generaties, maar dat kan beter van onderaf gestimuleerd worden dan van bovenaf opgelegd. Bovendien moet een boer een fatsoenlijke boterham kunnen verdienen zodat hij kan investeren in nieuwe en betere landbouwtechnieken".

Op voorstel van De Lange komt er nu ook ruimte voor andere oplossingen:"Als er op een bedrijf op innovatieve wijze omgegaan wordt met energie-efficiëntie, watermanagement, nutriënten in de bodem of biodiversiteit, dan heeft dat grote waarde voor de toekomst. Het Europees Parlement geeft die ideeën brede steun".

De extra eisen komen op een moment dat de Nederlandse boeren flink minder subsidie ontvangen. "Boeren moeten dan juist meer ruimte krijgen om geld te verdienen op de markt. Minder regeldruk, meer transparantie en eerlijke concurrentie. Over dat onderdeel van de plannen ben ik nog niet tevreden", aldus De Lange.

De Lange heeft ook succesvol voorstellen ingediend om de betalingsverlaging voor de Nederlandse boeren te temperen. In de voorstellen van het Europees Parlement pakt de herverdeling voor Nederland iets gunstiger uit.

Het nieuwe landbouwbeleid geeft ook meer vrijheid aan de lidstaat om bepaalde keuzes te maken. De Lange (CDA) houdt haar hart vast. "Met het huidige kabinet hebben we niet de zekerheid dat die keuzes ook goed uitpakken voor de agrarische sector. Onze boeren verdienen onze steun, we hebben ze hard nodig voor het garanderen van voedselzekerheid en het behoud van ons prachtige landschap", aldus De Lange.

Na de stemming in de landbouwcommissie van het parlement volgt in maart een stemming in het voltallige parlement. Daarna zoeken de EU-landen en het Parlement een akkoord.

EINDE
Meer informatie: