21 mei 2013

Europees toezicht en stimulansen nodig voor pensioenen

EU-landen zijn zelf verantwoordelijk voor pensioenen, maar Europees toezicht is nodig. Dat is de conclusie van het rapport van CDA-Europarlementslid Ria Oomen-Ruijten, dat dinsdag is aangenomen in het Europees Parlement.

"Wij Europeanen worden steeds ouder. Een derde van onze bevolking is ouder dan 55 jaar. Toch krijgen gepensioneerden in sommige EU-landen niet eens een minimuminkomen, terwijl we hebben afgesproken dat we armoede moeten tegengaan", aldus Ria Oomen.

Pensioenen zijn vaak de eerste bezuinigingspost van landen die moeten besparen omwille van het groei- en stabiliteitspact. "Welvaart van ouderen is belangrijk voor de bestedingen. We moeten onze ouderen wel een decente levensstandaard kunnen bieden."

Nederland staat er relatief goed voor vergeleken met andere EU-landen. Nederlanders hebben goed gespaard voor de oude dag. In menig ander EU-land leidt de vergrijzing tot immense uitgaven, met allerlei consequenties voor het groei- en stabiliteitspact en dus de stabiliteit van de euro.
"Een solide euro, met lage inflatie, is van het allergrootste belang voor de kleine spaarder en mensen met een klein pensioen. De EU wil daarom lidstaten helpen, met het ontwikkelen van pensioenensystemen die houdbaar, veilig en adequaat zijn."

Belangrijk is ook dat het pensioen niet in de weg staat als mensen van baan willen veranderen: "Ik vind het belangrijk dat personen vrij kunnen bewegen, binnen en buiten de landsgrenzen. Wie rechten opbouwt in een ander land, moet die kunnen behouden. Het kan niet zo zijn dat aanvullende pensioenen vervallen", aldus Oomen.

Wie nu minder dan vijf jaar in Duitsland werkt, merkt dat zijn rechten op aanvullend pensioen vervallen. "Ik ben er voorstander van dat dit opgebouwde recht zijn waarde behoudt. Dat kan heel simpel en goed geregeld worden. We moeten in Europa minimumeisen afspreken voor de verwerving van een pensioen en voor dezelfde behandeling van actieve deelnemers en slapende rechten."

Ria Oomen-Ruijten maakt zich wel zorgen over Europese voorstellen voor pensioenfondsen, de zogeheten Solvency-garanties (buffereisen). Het Europees Parlement is het oneens met die voorstellen. "Het zou leiden tot investeringen in laagrentende staatsobligaties en lagere pensioenuitkeringen."

Het rapport bepleit ook dat mensen betere informatie krijgen over hun pensioeninformatie. Daarbij moet ook inzicht komen in buitenlands opgebouwd pensioen. Een zogenaamd trackingsysteem ontbreekt nu.

******************

Zie Ria Oomen spreken in Europarlement over pensioenen:  http://youtu.be/ogLyHSJo8sQ