23 november 2016

Europese Commissie scherpt bankenregels aan

De Europese Commissie scherpt de regels voor banken verder aan. Daarmee hoopt Brussel de risico's in de financiële sector terug te dringen en tegelijkertijd de kredietverlening aan het midden- en kleinbedrijf (MKB) te stimuleren. Het pakket aan maatregelen moet ook gezien worden in het licht van het opzetten van een Europees depositogarantiestelsel (EDIS), waar Esther de Lange namens het Europees Parlement rapporteur voor is. "Afgesproken is dat het delen van risico's binnen Europa's bancaire sector met een Europees depositogarantiestelsel, gepaard moet gaan met het terugdringen van bestaande risico's. Daar zal dit pakket aan maatregelen deels in moeten voorzien," aldus De Lange.

De vandaag gepresenteerde regels voorzien onder meer in een vaste kapitaalbuffer ('leverage ratio') van tenminste 3 procent aan eigen vermogen ten opzichte van de totale schulden. Verder stelt de Commissie een geharmoniseerde crediteurenhiërarchie voor, geharmoniseerde regels met betrekking tot een vaste volgorde van uitbetaling aan crediteuren binnen een afwikkelings- en/of faillissementsprocedure. "Ik zie ernaar uit om te werken aan dit wetgevende pakket. De Europese bankensector vertoont nog te veel gebreken. Het is bijvoorbeeld nodig dat de grootste banken extra buffers creëren om slechte tijden te kunnen doorstaan. Dat is een belangrijke stap in de richting naar meer financiële en economische stabiliteit."

Binnen de nieuwe regels krijgen banken ruimere mogelijkheden om krediet te verlenen aan het MKB en aan infrastructuurprojecten. De Commissie benadrukt daarbij de belangrijke rol die het MKB en infra-investeringen spelen als aanjager van de Europese economie en arbeidsmarkt. "Europa heeft regels nodig die de consument beschermen en de financiële stabiliteit garanderen, maar die financiële bedrijven ook in staat stellen geld uit te lenen, te investeren en groei te ondersteunen'', aldus Eurocommissaris Valdis Dombrovskis (Financiële Stabiliteit). De scherpere regels gelden niet voor alle banken in dezelfde mate. Om kleine banken niet buitenproportioneel te belasten worden sommige regels voor hen minder zwaar. Dat geldt bijvoorbeeld op het gebied van rapportages en bepaalde kapitaalbuffers.