18 april 2023

Industrie- en klimaatbeleid moeten hand in hand gaan

Zojuist is het Fit for 55-pakket, het grootste klimaatwetgevingspakket in de EU ooit, aangenomen in het Europees Parlement. CDA-delegatieleider Esther de Lange is als vicevoorzitter van de Europese Volkspartij verantwoordelijk voor de Green Deal: "We nemen onze verantwoordelijkheid en brengen de CO2-uitstoot omlaag, tegelijkertijd vindt dit niet in een vacuüm plaats. De EU bevindt zich momenteel in woelig water met de opkomst van China en oorlog in Oekraïne. De grote uitdaging blijft of we als EU flexibel genoeg zijn om ons daaraan aan te passen. We zetten vandaag een belangrijke stip op de horizon, maar de uitvoering kan alleen slagen als het voor banen zorgt in Europa. Voor het CDA is het daarom cruciaal dat strategisch industrie- en klimaatbeleid hand in hand gaan. Dat betekent ook dat we vergunningsprocedures moeten versnellen voor hernieuwbare-energieprojecten en investeren in grensoverschrijdende pijpleidingen en stroomkabels.