16 oktober 2015

Klimaatbeleid in Europa moet niet terug naar de prehistorie

Duurzaamheid is hot. Maar in de discussies over het de komende VN-klimaattop in Parijs worden veel emotionele argumenten gebruikt die het debat de verkeerde kant uitsturen. Deze week stemde het Europees Parlement over de ambities richting de top in Parijs. CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik: "We praten steeds over de ambities die we hebben, maar zetten tegelijkertijd het bedrijfsleven in het verdomhoekje. Ik heb woensdag geprobeerd mijn collega's te overtuigen van het tegendeel: het is niet of-of, het is en-en."

Volgens de politica zijn er in Europa veel bedrijven die met innovatie een grote bijdrage kunnen leveren aan het behalen van de klimaatdoelen. "De politiek kan dit niet negeren, we moeten hen bij het proces betrekken. In Europa moeten we nadenken over hoe we anders met productie omgaan. Nieuwe technologie kan ons heel ver brengen, een mooi voorbeeld hiervan vind ik altijd bedrijven die aan de slag gaan met de plastic soep in onze oceanen. Laten we dit nu eens omarmen in plaats van hiervan weg te rennen."

In de resolutie staat onder meer dat er meer energie uit  hernieuwbare energiebronnen moet komen. Daarnaast gaat de strijd tegen klimaatverandering volgens het Parlement over meer dan alleen CO2-uitstoot, maar heeft het ook te maken met voedselverspilling en grondstoffenschaarste. Ook wordt benadrukt dat alle sectoren moeten worden betrokken bij het behalen van de doelen in het akkoord.