25 april 2014

Met de huifkar door Groningen!

Na Zeeland, Flevoland, de bollenstreek en Friesland ging CDA-lijsttrekker voor de Europese verkiezingen en Europarlementariër Esther de Lange donderdag 24 april naar Groningen.

Met CDA´ers uit de provincie stapte Esther donderdagochtend in de met CDA-vlaggen versierde huifkar om een rit te maken door de binnenstad. De Esther de Lange-campagne auto volgde en samen trokken zij dan ook veel bekijks. Veel positieve reacties kregen de huifkar en de auto.

Een kleine stop werd gehouden bij de Rijksuniversiteit Groningen waar de studenten net een kwartiertje pauze hadden. Onder leiding van CDA-kandidaat Wiebe Strikwerda kon Esther het gebouw van binnen bekijken en zelfs de grote zaal waar de studenten hun diploma in ontvangst nemen. Hier ging Esther met studenten en medewerkers van de RUG in gesprek. Ondertussen waren buiten alle studentenfietsen met CDA-ballonnen versierd.

De huifkar vervolgde zijn tocht door Groningen stad en de volgende stop was gepland op de vismarkt. In hartje Groningen werden de voorbereidingen voor Koningsdag 2014 al getroffen. Tussen alle drukte vond het CDA een mooie plek om de viskar neer te zetten en de broodjes, melk en sap werden neergezet. Hier ging Esther de Lange in gesprek met nieuwsgierige voorbijgangers. Zo kwam Henk Helmantel, bekend kunstschilder uit Groningen, nog even langs om een praatje te maken. Later volgde ook Duitse toeristen die maar wat graag met onze CDA-lijsttrekker op de foto wilden.

Vanaf de vismarkt vervolgden de CDA´ers hun route en stapten zij over in de bus. ´Er gaat niets boven Groningen´ was groot op de bus te lezen. Wederom veel aandacht dus. Met de bus ging Esther naar Loppersum. Deze gemeente was veel in het nieuws geweest vanwege de aardbevingen die daar plaats hadden gevonden. In het gemeentehuis, waar een werk van Helmantel hing, werd men ontvangen door CDA-wethouder Pier Prins. Esther was bijzonder geïnteresseerd in de laatste ontwikkelingen rondom de gaswinning en aardbevingen. Ook met het oog op de energiedoelstellingen in Europa en de zoektocht naar goede alternatieven voor de gaswinning.

Wethouder Pier Prins vertelde dat de productie van aardgas vele malen hoger ligt dan eerder gepland was. Er is een duidelijk verband tussen de productie en de bevingen geconstateerd. De angst voor zwaardere bevingen zit er goed in. 18.000 schademeldingen verder heeft het ministerie enkel een onderzoek toegezegd, maar geen reductie op de winning van het aardgas. Veel politici zijn inmiddels op bezoek geweest in de gemeente. Echter bij de hoorzitting in februari 2013 waren vooral regeringspartijen PvdA/VVD erg stil. Prins gaf aan zorgen te hebben over de gevolgen van de bevingen voor o.a. de woningmarkt en het cultureel erfgoed. Aan het controleren van de huizen zit een Europees tintje. Prins vertelt dat Italiaanse experts de huizen in de gemeente controleren.

Esther gaf aan dat alleen het dichtdraaien van de gaskraan bij zal dragen aan het herstel van vertrouwen. Men moet opzoek naar alternatieven zoals hernieuwbare energie.

Aansluitend ging zij samen met de groep CDA´ers als laatste activiteit naar het noordelijkste puntje van het land. De Eemshaven was de laatste stop in de Groninger campagnetour. Hier stond windenenergie centraal.