04 oktober 2022

Na 13 jaar politieke strijd universele oplader eindelijk een feit

Al in 2009 lanceerde CDA-Europarlementariër Toine Manders het initiatief voor een universele oplader. Hij kreeg in 2014 het voltallige Europees Parlement mee om een einde te maken aan de wirwar van al die verschillende stekkers. Verschillende grote techbedrijven hebben de invoering jaren vertraagd, maar nu is het eindelijk zover: vanmiddag stemt het Europees Parlement over de wet die de usb-c kabel vanaf 2024 de nieuwe standaard maakt voor smartphones, tablets en andere draagbare toestellen. Manders: “Door de nieuwe regels vermijden we onnodig elektronisch afval en overbodige kosten voor consumenten. Helaas heeft de wet zo lang op zich laten wachten dat we nu geen standaard vastleggen voor draadloos opladen. We reguleren nu vooral het verleden, niet de toekomst.”

Manders zet zich daarom in om ook andere soorten apparaten te voorzien van een universele oplader, zoals elektrische fietsen en elektrisch gereedschap. Hij is namens het Europees Parlement kartrekker in de Interne Markt Commissie voor de nieuwe wetgeving rond batterijen en is vastberaden: “Hier gaan we niet nog eens 13 jaar op wachten.”