25 november 2014

Nanotechnologie krijgt steuntje in de rug

Nieuwe technieken voor ons voedsel krijgen ruim baan, wat betreft de commissie Gezondheid van het Europarlement. Op voorstel van Annie Schreijer- Pierik (CDA) wordt rekening gehouden met producenten door hen de ruimte te geven verder te gaan met deze ontwikkelingen. Nanosensoren kunnen bijvoorbeeld met kleuren waarschuwen of een product bedorven is. Nieuwe verpakkingsmaterialen doden zelfs slechte bacteriën.

"Flexibelere regels zijn voor onze universiteiten, zoals de Universiteit Twente, van groot belang", aldus Annie Schreijer-Pierik. "Het onderzoek dat zij doen op het gebied van nanotechnologie biedt veel kansen voor onze voedselvoorziening in de toekomst. Voor dit soort vooruitgang moeten we geen extra drempels op willen werpen. Ook in Brussel moeten we meegaan met de toekomst en niet erachteraan lopen.'

De Europese Commissie had een voorstel ingediend voor de regels voor nieuwe voedingsmiddelen, omdat de richtlijn sinds 1997 niet meer vernieuwd was.

Daarop bedacht het Europees Parlement aanvankelijk een lange lijst met producten waarvoor goedkeuring nodig is voor toelating op de Europese markt. Mede door amendementen van Annie Schreijer-Pierik is de lijst nu zodanig aangepast dat deze flexibeler in kan spelen op technologische ontwikkelingen.

Het voorstel komt binnenkort ter stemming in het voltallige Europarlement. Later komt het ook op tafel van de gezondheidsministers van de 28 EU-landen.