26 oktober 2022

Nederlandse IBAN-Naam Check in heel Europa

De Europese Commissie presenteerde zojuist haar nieuwe strategie voor instantbetalingen. CDA-Europarlementariër Toine Manders heeft ervoor gepleit om de Nederlandse IBAN-Naam Check in heel Europa in te voeren. Manders diende hier begin dit jaar officieel vragen over in bij de Europese Commissie en is verheugd om zijn voorstel terug te zien in de plannen: “Veel verkeerde overboekingen kunnen worden voorkomen als de bank tijdens het online overboeken van geld automatisch laat weten of een naam klopt bij het rekeningnummer. Ik ben blij dat we dit nu op mijn advies in de hele Europese Unie gaan invoeren, want er is bewijs dat de Nederlandse naamcontrole werkt. Het is niet alleen een stuk veiliger voor ouderen die vaak slachtoffer van online fraude zijn, maar ook veel makkelijker voor iedereen.”

“Na de invoering van de IBAN-Naam Check in Nederland is het aantal frauduleuze binnenlandse overschrijvingen met 81% gedaald. Tegelijkertijd melden de Nederlandse banken een enorme toename van het aantal frauduleuze overboekingen naar Europese IBAN-rekeningnummers. Het is dus zeer belangrijk dat er nu wordt voorgesteld om dit systeem op EU-niveau uit te rollen.”

Voor de redactie:
Meer informatie over het voorstel van de Europese Commissie vindt u hier.
De vragen van Toine Manders vindt u hier en hier.