19 september 2022

Reactie CDA op Single Market Emergency Instrument

CDA-Europarlementariër Tom Berendsen: "Of het nu gaat om medicijnen, chips of energie, we moeten lessen trekken uit die afhankelijkheid van anderen. We hebben meer Europese industriepolitiek nodig. In een noodsituatie gaat het beschermen van het gemeenschappelijk belang wat mij betreft boven het belang van een individueel bedrijf. Als we miljarden publiek geld investeren om minder afhankelijk te worden van andere delen van de wereld, dan lijkt het me logisch dat je een instrument op de plank hebt liggen om in een crisissituatie strategische voorraden aan te leggen en in een uiterst geval die essentiële producten ook in Europa te houden. Het is wat mij betreft aan de lidstaten om het besluit te nemen, en de Europese Commissie moet duidelijk verantwoorden hoe het die opdracht uitgevoerd heeft."