11 september 2013

Ria Oomen: alleen een politieke oplossing kan duurzame vrede garanderen

Ria Oomen:

Waar een militaire aanval van de Verenigde Staten op Syrië op zondagavond nog slechts een kwestie van dagen leek, heeft de opmerking van Minister van Buitenlandse Zaken Kerry de diplomatieke deur weer op een kiertje gezet. Wanneer Syrië haar chemische wapens onder internationaal toezicht stelt kan een militaire aanval voorkomen worden. Het plan is overal ter wereld, ook in het Europees Parlement, enthousiast onthaald. Zelf ben ik gematigd positief. Ik ben geen voorstander van militair ingrijpen, maar ik heb ook grote zorgen over de uitvoerbaarheid van het Kerry-plan. Kunnen we Assad vertrouwen? Wie gaat de controles uitvoeren, en hoe kunnen we hun veiligheid garanderen?  Weten we zeker dat dit geen uitsteltactiek van Rusland en Syrië is? Dit plan heeft enkel kans van slagen heeft wanneer het snel gekoppeld wordt aan een sterke VN-Veiligheidsraad resolutie, die ook consequenties voorziet wanneer Syrië zich niet aan de afspraken houdt. Daarnaast moeten we niet vergeten dat het wegnemen van chemische wapens het bloedvergieten in Syrië niet zal stoppen. Al 100.000 mannen, vrouwen en kinderen hebben het leven gelaten, en het einde is nog niet in zicht. Ik ben ervan overtuigd dat enkel een politieke oplossing duurzame vrede kan garanderen, en de internationale gemeenschap moet alles op alles zetten om zo snel mogelijk alle betrokkenen aan tafel te krijgen in Genève.

Zal afschuw uitspreken over aanval met chemische wapens op 21 augustus jongstledenGebruik van chemische wapens tegen de Syrische burgerbevolking mag niet onbestraft blijven en de verantwoordelijken –naar alle waarschijnlijkheid het Assad regime- moeten daarvoor berecht wordenHumanitaire aspect van de Syrië-crisis, 6 miljoen mensen op de vlucht, waarvan 2 miljoen in de buurlanden.