10 december 2013

Ria Oomen: onderhandelingen met Turkije niet stoppen

De EU moet de onderhandelingen met Turkije voortzetten. "Het is moeilijk de toekomst van Europa voor te stellen zonder dat Turkije daar als groot buurland, op een of andere manier een rol in speelt", aldus Ria Oomen (CDA), rapporteur van het Europees Parlement over de onderhandelingen. Zij presenteerde haar jaarlijkse rapport dinsdag aan de pers, naar aanleiding van een voortgangsverslag van de Europese Commissie.

"Ik ben ervan overtuigd dat het voor zowel de EU als Turkije essentieel is om te investeren in de onderlinge relatie. Of dat wel of niet tot een uiteindelijk lidmaatschap van Turkije leidt is een vraag voor de toekomst."

Turkije is de op vijf na grootste handelspartner van de EU. De EU is de grootste handelspartner van Turkije: 38 % van de totale Turkse handel gaat naar de EU. Daarnaast is Turkije een belangrijke partner voor de EU in een turbulente regio en heeft een sleutelpositie voor de energievoorziening van de EU.

Turkije en de Europese Unie onderhandelen sinds begin 2005, het beginpunt van een lang proces met een open einde dat gebaseerd is op strikte voorwaarden en hervormingsbereidheid.

De hervormingsbereidheid van Turkije lijkt de laatste jaren te zijn afgenomen.

Toch heeft Turkije ook de afgelopen 12 maanden belangrijke stappen gezet om het land 'Meer Europees' te maken, vindt Ria Oomen. Zij verwelkomt een pakket democratiseringsplannen uit september. Een belangrijk justitiepakket leidde tot vrijlating van veel gevangenen: het Turkse strafrecht komt daarmee meer in lijn met het Europese.

Turkije is er echter nog lang niet, vindt Oomen. Ze benadrukt het belang en de urgentie van verdere hervormingen en dialoog in de Turkse politiek en samenleving, evenals mensenrechten in de praktijk.

Grote zorgen heeft Oomen onder meer over:

vrijheid van meningsuiting en de media-verscheidenheid: Ze is bezorgd over hoe de media-eigendom is geregeld in Turkije, de groeiende zelfcensuur en het aantal journalisten dat gevangen is gezet.
polarisatie in de Turkse politiek en samenleving. Er lijkt weinig bereidheid tot samenwerking tussen regering en oppositie, en gevoelige beleidsplannen worden zonder adequate parlementaire behandeling of publiek debat doorgevoerd. In een functionerende democratie is het wenselijk om ook de minderheid en het maatschappelijk middenveld bij het beleid te betrekken.de rechtsstaat in Turkije. Meer hervormingen zijn nodig om de rechtstaat in Turkije in lijn met EU normen te brengen, niet alleen qua wetgeving maar ook qua mentaliteit bij de justitiële macht.