26 maart 2015

Schreijer krijgt steun voor meer ebola-weeshuizen

Afrikaanse kinderen die wees zijn geworden door ebola, krijgen opvang in weeshuizen en nazorg. Het Europees Parlement heeft vanmorgen een amendement daartoe van Annie Schreijer-Pierik (CDA) aangenomen.

"Veel kinderen hebben hun beide ouders verloren door de vreselijke ziekte. En hoewel de epidemie nu voorbij lijkt te zijn mogen we deze kwetsbare groep slachtoffers niet vergeten. Het is dan ook geweldig dat wij als Europa nu een helpende hand kunnen reiken", zegt Annie Schreijer (CDA-Europarlementariër). Als een van de eerste Europarlementsleden heeft zij al in een vroeg stadium van de epidemie aangedrongen op deze extra hulp voor weeskinderen, al lang voor echt duidelijk was welke desastreuze gevolgen Ebola zou hebben voor de mensen in West-Afrika.

Schreijer-Pierik verwacht dat EU-commissaris Christos Stylianides (Humanitaire Hulp) de oproep snel uitvoert. "Hij bleek eind vorig jaar al welwillend tegenover mijn oproep te staan. Nu de Gezondheidscommissie dit heeft bevestigd in haar evaluatierapport dat vandaag is aangenomen, heeft hij alle nodige steun om de weeshuizen te bouwen of financieren in de getroffen landen en ervoor te zorgen dat de kinderen op een goede manier worden opgevangen."

De weeshuizen kunnen de soms nog kleine kinderen een betere toekomstgeven. Velen van hen dreigen anders op straat terecht te komen omdat contact met hen door familieleden wordt vermeden uit vrees voor besmetting. De kinderen komen hierdoor in een isolement terecht. (Bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/kinderen-getraumatiseerd-en-verstoten-door-ebola).