19 november 2014

Schreijer-Pierik: kwetsbare natuur en landbouw gaan wèl samen!

Kennisinstituut Alterra van de Universiteit Wageningen stelt (op basis van onderzoek en metingen) dat de landbouw in Noordoost-Twente geen negatieve invloed heeft op de natuur. Dit bevestigt de uitspraken van CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik, die altijd heeft gesteld dat natuur en landbouw uitstekend samen gaan.

Er is uitgebreid wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd naar de invloed van de landbouw op de biodiversiteit waarbij geen verband werd gevonden. De beperkingen die door de overheid aan agrarische bedrijven worden opgelegd ter bescherming van Natura2000-gebieden zijn volgens Schreijer-Pierik dan ook volkomen onterecht.

Schreijer-Pierik stelt met de Alterra-wetenschappers in de discussie over Natura2000 al vele jaren dat de ontwikkeling van de landbouwsector en natuurbeheer juist uitstekend samengaan. Boeren zijn volgens de Europarlementariër van groot belang voor het beheer van de natuur in het eeuwenoude Twentse landschap. Hoewel er een breed gedragen opvatting bestaat onder milieuorganisaties dat kwetsbare natuur niet samen kan gaan met intensieve landbouw, tonen de onderzoeksresultaten van Alterra het tegendeel aan.

Drie weken geleden oordeelde de Raad van State nog dat de Twentse natuurgebieden Springendal en het Dal van Mosbeek definitief mogen worden aangewezen als Natura-2000 gebieden. Zeker veertig agrarische bedrijven in het gebied worden volgens Schreijer-Pierik door dat besluit bedreigd in hun voortbestaan. Met de onderzoeksresultaten van Alterra (in opdracht van het ministerie van Economische Zaken) heeft de Europarlementariër echter aantoonbaar bewijs in handen dat de landbouw geen schade berokkent aan de natuur.

Alterra-wetenschapper Albert Corporaal stelt daarbij dat de uitslagen van het onderzoek niet plaatsgebonden zijn. De conclusies zijn waarschijnlijk op veel meer natuurgebieden in Nederland van toepassing, aldus Alterra. Nader onderzoek moet daar uitsluitsel over geven.