Snelle EU-noodmaatregelen steun in de rug voor lidstaten
Het Europees Parlement heeft zojuist ingestemd met een eerste pakket noodmaatregelen om de effecten van de coronacrisis aan te pakken. Het CDA ziet de drie goedgekeurde maatregelen als noodzakelijk om lidstaten de ruimte te geven om te kunnen doen wat nodig is voor de zorg, het MKB en de luchtvaart.
CDA-Europarlementariër Tom Berendsen: “Het bestrijden van het coronavirus, het overeind houden van de zorg en het redden van banen en bedrijven heeft nu prioriteit. Het is voor veel lidstaten alle hens aan denk. Op Europees niveau waren er binnen de huidige begroting nog fondsen beschikbaar die met het besluit van vandaag meteen beschikbaar zijn voor lidstaten, en andere plannen terecht op de lange baan worden geschoven.”
De eerste maatregel is de uitbreiding van het Europese Solidariteitsfonds. Door de aanpassing kunnen zwaar getroffen lidstaten het fonds nu direct gebruiken voor het aanpakken van acute problemen in de gezondheidszorg.Een tweede maatregel is het nieuwe ‘Coronavirus Response Investment Initiative’. Hierbij kan tot 37 miljard euro bestaand geld worden ingezet voor investeringen die nu en in de nabije toekomst broodnodig zijn. Dit initiatief is met name gericht op de zorg, het MKB en de arbeidsmarkt van de meest getroffen sectoren.
CDA-delegatieleider Esther de Lange, namens de EVP-fractie in het Europees Parlement woordvoerder op de bestrijding van het coronavirus, is ook blij met deze aanpak. De Lange: “Iedereen wordt getroffen en het is van cruciaal belang dat mensen en bedrijven aan het eind van de maand blijven rondkomen. De EU verleent met dit pakket een steuntje in de rug voor de lidstaten. Maar dit is nog niet voldoende: er moet nu werk worden gemaakt van gerichte steun aan het midden- en kleinbedrijf. Het CDA wil hiervoor de Europese Investeringsbank inzetten, naast alle maatregelen die door de nationale overheden worden genomen.”
De derde maatregel heeft betrekking op de wijziging van de zogenaamde slotregels in de luchtvaart. Bestaande Europese regels verplichten luchtvaartmaatschappijen minimaal 80% van de frequenties op een route te blijven vliegen om hun toegewezen slot, oftewel de tijd waarin een vliegtuig mag starten of landen op een luchthaven, te behouden. Deze “use-it-or-lose-it” regel wordt tot 24 oktober opgeschort. Berendsen: “De luchtvaartsector kampt met massale annuleringen en duizenden banen staan nu onder druk. De wijziging van de slotregels zorgt ervoor dat luchtvaartmaatschappijen niet met lege vliegtuigen hoeven te vliegen om hun slots te behouden, en aan de grond kunnen blijven.”