01 november 2022

Spyware onderzoek: Europarlementariërs bezoeken Griekenland en Cyprus

Vandaag reist de Pegasus Enquêtecommissie onder leiding van voorzitter Jeroen Lenaers (CDA) af naar Cyprus en Griekenland om ter plaatse het gebruik van spyware te onderzoeken. Deze speciale commissie van het Europees Parlement is in maart dit jaar opgericht naar aanleiding van zorgwekkende berichtgeving over het misbruik van spionagesoftware. Onder meer het Israëlische ‘Pegasus’ wordt grootschalig door overheden misbruikt om telefoons van journalisten, politieke opponenten en activisten te hacken. Lenaers: "Het gebruik van dergelijke invasieve spyware kan verwoestende gevolgen hebben voor de slachtoffers. Momenteel zijn deze technologieën nog nauwelijks gereguleerd en we hebben bovendien slechts beperkt zicht op de schaal van dit fenomeen. Met ons onderzoekswerk hopen we hier een beter beeld van te krijgen om uiteindelijk met concrete beleidsaanbevelingen te komen."