18 augustus 2014

Steun aan boeren is eerste aanzet

Annie Schreijer-Pierik (CDA) is blij dat de Europese Commissie maandag steun heeft aangekondigd voor de Europese boeren die zijn getroffen door de Russische boycot.

"Ons amendement heeft gelukkig iets in gang gezet", zegt Schreijer, Europarlementslid. "Maar deze steun is slechts een eerste aanzet, het mag niet het slot zijn." Schreijer en Vlaams Europarlementariër Ivo Belet (CD&V) vroegen Brussel vorige week onmiddellijke steun aan getroffen boeren en tuinders.

De steun betreft slechts enkele sectoren, niet de verwerkers en transporteurs. De steun gaat ook pas in vanaf vandaag, terwijl de problemen door de boycot al 1,5 week geleden ontstonden. De Europese Commissie stelt 125 miljoen euro beschikbaar tot november.

"Ik doe een oproep aan de Nederlandse staatssecretaris Sharon Dijksma om nu ook op nationaal niveau geld te reserveren voor de getroffen sectoren. Zij is nu aan zet. De land- en tuinbouw mogen niet de enige sectoren zijn die de prijs betalen voor de steun van Europese landen aan Oekraïne."

"Het kabinet zit dinsdag bij ons in Diepenheim, maar het is nu noodzakelijk dat minister Kamp en staatssecretaris Dijksma als de wiedeweerga het belang van onze getroffen sectoren in Brussel gaan bepleiten", aldus Schreijer. "EU-commissaris Ciolos (Landbouw) heeft duidelijk gemaakt dat hij de huidige maatregelen nog kan aanpassen en meer sectoren te hulp zal schieten, indien noodzakelijk. Maar dat vereist wel dat dit kabinet aan het werk gaat in Den Haag én Brussel."

Land- en tuinbouworganisatie LTO-Nederland en werkgeversorganisatie VNO-NCW schatten de schade door de Russische boycot op anderhalf miljard euro alleen al in Nederland.