21 juni 2013

Van Nistelrooij: Biomassa wèl goede investering in duurzaamheid

Europarlementariër Lambert van Nistelrooij (CDA) verdedigt investeringen in biomassa voor het opwekken van duurzame energie. Hij vindt de visie van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) op het gebruik van biomassa te eenzijdig. In het deze week gepresenteerde rapport 'Wissels omzetten' stelde PBL-directeur Maarten Hajer dat biomassa geen goede investering in verduurzaming is.

"Een veel te eenzijdige kijk van zaken", stelt Van Nistelrooij. "Het PBL doet alsof alle biomassa, zoals vaste pluimveemest of papierpulp en zaagsel, nu samen met kolen worden verbrand om groene stroom te produceren. Hierbij wordt voorbij gegaan aan al die mogelijkheden om op een verantwoorde en duurzame manier energie op te wekken met biomassa."

De ontwikkeling van nieuwe methodes is nog maar net begonnen. Zo investeert Energy Valley in Groningen in technieken om biokolen te produceren. "Maar kijk ook naar de biomassacentrale van Essent in Cuijk. Daar doet men onderzoek naar een optimaler en efficiënter gebruik van biomassa: men kijkt met partners als DSM en de ZLTO naar innovatieve methoden van mestdroging en de productie van groen gas."

Minister Kamp (Economische Zaken) heeft tot dusver gesteld dat biomassa nodig is voor het kabinetsdoel van 16% duurzame energie in 2020. Van Nistelrooij: "Met Europa liggen de afspraken ook vast. Deze ambitie past daarin. Dat gaat voor Nederland wel nog lastig genoeg worden. Ook daarom vind ik de conclusie van het PBL om biomassa af te schrijven voor onze energievoorziening te kortzichtig. De duurzame energietransitie is geen sprint maar een marathon. Daarbij kunnen we alle vormen van duurzame opwekking goed gebruiken."