26 maart 2013

Van Nistelrooij: Kroes moet internet voor platteland vergelijken

Het CDA wil een website waarop de prijzen van alle internetabonnementen vergeleken worden, ook die van internet via de satelliet. Dat moet bewoners en bedrijven in afgelegen gebieden, zoals Lapland, Oost-Roemenië maar ook het buitengebied in Nederland, helpen aan te sluiten op het wereldwijde web. Dat heeft Lambert van Nistelrooij, Europarlementslid voor het CDA, dinsdag bekendgemaakt.

In veel dunbevolkte gebieden is het te duur om internet via de kabel of glasvezel aan te leggen. Internet via de satelliet is iets langzamer, maar wel overal beschikbaar. Veel mensen en bedrijven zijn hier niet van op de hoogte, daar deze optie wordt door veel gangbare vergelijkingssites niet vermeld.

Lambert van Nistelrooij wil dat EU-commissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) een Europese website maakt waarop alle internetabonnementen, zowel via de kabel, ADSL, glasvezel en ook via de satelliet worden vergeleken. Bewoners in alle EU-landen kunnen dan zelf kiezen.

"Dan wordt ook direct duidelijk welke aanbieders veel te hoge prijzen vragen. Zo'n vergelijkingsite heeft Europa al met succes gemaakt voor de tarieven van mobiel telefoneren en internetten in Europa", aldus Van Nistelrooij.

"Kroes had in 2009 beloofd dat alle Europeanen toegang tot breedband zouden hebben in 2013. Dat is helaas nog niet het geval voor 9,1 miljoen Europese huishoudens, dus zo'n 30 miljoen mensen", legt Van Nistelrooij uit. "Die laatste boerderijen en huizen op het platteland blijken te duur voor telecom- en kabelbedrijven. Dat is een probleem, want die bedrijven en mensen moeten ook kunnen zakendoen of contact hebben via internet."

Van Nistelrooij wil tevens vanaf 2014 Europese investeringsfondsen inzetten voor de aanleg van ultrasnel internet via glasvezel in gebieden waar dat economisch zinvol is. "Ik ben ervan overtuigd dat we dit kunnen afspreken. Sommige EU-landen zijn tegen dit idee, maar het Europarlement houdt hieraan vast, en wij zijn mede-wetgever."
Het CDA-Europarlementslid rekent daarbij ook op steun van EU-commissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda). De Europese boerenorganisatie Copa-Cogeca schaarde zich dinsdag alvast achter het initiatief van het CDA.