11 februari 2015

Veiliger verkeer: buitenlandse kentekens makkelijker op de bon

"Een belangrijke stap in de strijd voor veiliger verkeer", oordeelde Wim van de Camp (CDA) woensdag nadat het Europarlement instemde met een nieuwe regeling waardoor de politie makkelijker buitenlandse verkeerszondaars kan bekeuren. Voortaan kan de politie namen en adressen opvragen van voertuigen uit alle andere EU-landen.

Veel buitenlandse verkeersovertreders ontsnappen tot dusver aan een bekeuring, omdat de politie hun gegevens niet automatisch kan achterhalen. Agenten moeten de bestuurders veelal persoonlijk aan de kant zetten. Erg omslachtig, terwijl buitenlandse weggebruikers relatief vaker in de fout gaan dan weggebruikers uit het eigen land.

De dreigende bekeuring zal buitenlandse weggebruikers aanzetten veiliger te rijden. "Heel goed. Verkeersveiligheid is een groot thema voor ons. Elk jaar vallen er 25.000 doden in het Europese verkeer, een verschrikkelijk getal. We moeten dat zo ver mogelijk en zo snel mogelijk helpen beperken", vindt Van de Camp.

Een pluspunt van de nieuwe regeling is dat het gaat gelden voor alle 28 EU-landen. Dit komt in de plaats van een afspraak voor 11 landen. Van de Camp vindt wel dat de nieuwe regeling onnodig lang op zich heeft laten wachten. Door geharrewar over de juiste basis in het EU-verdrag dreigde de regeling zelfs van tafel te gaan. Dat is gelukkig voorkomen, vindt de CDA'er.

Het besluit heeft betrekking op o.a. te hard rijden, rijden onder invloed, illegaal bellend rijden, rijden zonder gordel en motorrijden zonder helm.