18 juli 2024

Geld voor leefbaarheid blijft behouden

Het CDA in de provincie Flevoland vindt het belangrijk dat er geld beschikbaar is (en blijft) voor projecten die de samenleving een stukje beter maken en die de leefbaarheid op het platteland bevorderen. Daarom hebben we tijdens de vergadering van Provinciale Staten van woensdag (17 juli) samen met een aantal andere partijen geregeld dat geld dat hiervoor nog op de plank lag, behouden blijft.

Het gaat om het Fonds Leefbaar Platteland, waar nog € 750.000,- in zit dat nog niet is uitgegeven. Eigenlijk had dit wel moeten gebeuren, bijvoorbeeld aan projecten in dorpen en wijken, maar dit is niet gebeurd. Volgens de plannen van Gedeputeerde Staten zou het fonds eind vorig jaar worden opgeheven waarna het resterende geld in de algemene reserves zou verdwijnen.

Zorg
Dat vonden wij (en andere partijen) wat te kort door de bocht waardoor we gezamenlijk een voorstel hebben ingediend om dit geld te behouden, ook ná dit jaar, door het te 'oormerken' voor projecten voor een vitale samenleving. Hierbij wordt vooral gedacht aan ideeën om de problemen in de Flevolandse zorg aan te pakken.

Het voorstel van deze partijen is door een meerderheid aangenomen, en wij wachten nu de voorstellen af van Gedeputeerde Staten hoe dit geld de komende periode kan worden besteed.

Klik hier voor de volledige tekst van het amendement.