10 mei 2024

CDA vrouwen bezoeken Oranje huis

Afgelopen donderdag brachten een aantal vrouwen van de CDA-lijst voor de Europese verkiezingen een werkbezoek aan het Oranje Huis in Almere. Het Oranje Huis is van de Blijf Groep die helpt om huiselijk geweld te stoppen. Zij bieden hulp aan alle betrokkenen: slachtoffers, getuigen, plegers en kinderen. Het werkbezoek staat in het teken van kennismaken met het Oranje Huis, haar activiteiten en een gesprek over geweld tegen vrouwen in Nederland en Europa.

Geweld tegen vrouwen is voor het CDA en CDA Vrouwen een probleem dat veel meer aandacht verdient. Het probleem is veel groter dan de meeste mensen denken. In het Europese verkiezingsprogramma van het CDA ‘Een fatsoenlijk Europa’ en in het EPP manifest ‘Our Europe, a safe and good home for the people’ krijgt dit probleem terecht een prominente plaats.

Tijdens deze middag zijn we ontvangen door de manager en de bestuurssecretaris van het Oranje huis. Zij gaven een toelichting op de geschiedenis van het Oranje huis.
Ook was een cliënt aanwezig. Zij vertelde een intrigerend verhaal over haar ervaringen o.a. met huiselijk geweld. Voorts hebben we een rondleiding gehad. Het was een erg interessante middag.