Jongeren een goede start
CDA Almere wil dat jongeren hun droom kunnen waarmaken.
Zie het filmpje over schoolpleinen: https://www.youtube.com/watch?v=kuhigO02_0Y
CDA Almere wil ruimte creëren om (op te) groeien en ‘je eigen mens’ te zijn te midden van anderen. Dat is op elke leeftijd belangrijk. Een goede start in een veilige omgeving zorgt dat we later de vruchten kunnen plukken van de talenten van mensen die willen bouwen aan de plek waar ze zijn opgegroeid. Ruimte voor ontwikkeling en sport helpt mensen om zich aan te passen aan de snel veranderende wereld.
Het verbeteren van het niveau van het onderwijs in Almere is hoogste prioriteit. Onderwijs is het cement van de samenleving. Kennis is dan belangrijk. Maar leren is meer dan goede cijfers of goede cito-scores! Kennis moeten we ook delen daar waar het gaat over samenleven, samenwerken en gezond leven. Daarbij moet altijd de vraag gesteld worden wat wel en wat niet in het onderwijs thuis hoort. Zodat voorkomen wordt dat feitelijke opvoed- of samenlevingsvraagstukken op het bordje van leerkrachten wordt gelegd. Ten koste van tijd voor reguliere onderwijstaken.
- Daarom wil CDA Almere:
- Met leerkrachten, schoolbesturen en leerlingen uit Almere in gesprek over wat er volgens hen nodig is voor beter onderwijs in de volle breedte en dit gesprek aanvullen met een ‘lean & mean’ onderzoek en passende acties naar de oorzaken van de ondergemiddelde prestaties van het onderwijs in Almere.
- Het leerkrachtentekort actief aanpakken. Naast het voortzetten van de bestaande campagne om leerkrachten aan te trekken ook inzetten op behoud en doorstroming van bestaande leerkrachten.
- Oproep aan de scholen om ouders, met gebruik maken van de digitale mogelijkheden, meer te betrekken bij de (middelbare) scholen.
- Scholen stimuleren een ’gezonde school’ te worden. Met de kwaliteitsgelden kan de school zelf komen met een plan voor gezondheid op school, zowel op het gebied van voeding, bewegen of psychosociale gezondheid en samen met kinderen en jongeren een gezonde groene omgeving rond scholen creëren met voldoende buitenspeelruimte, overdekte schoolpleinplaatsen voor buitenonderwijs en ‘droge pauzemogelijkheid’, tiny forests, een gezonde snackbar of andere creatieve innovatieve ideeën.
- Bewegen is belangrijk, als ontspanning en om gezond te blijven. Deelname van jongeren aan sportactiviteiten wordt gestimuleerd. Samen met scholen wordt een offensief gestart om met een gezonde levensstijl overgewicht bij jongeren te voorkomen.
- In de afgelopen jaren overleden niet-westerse Nederlanders tot twintig jaar oud bijna vier keer zo vaak als kinderen en tieners met een Nederlandse achtergrond. We willen meer voorlichting over de gevaren van zwemmen voor Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond.
- Onderwijs in de wijk. Het regionale onderwijs stimuleren zich te verbinden aan maatschappelijke vraagstukken van inwoners en organisaties van onze stad. We bevorderen studentparticipatie door bewoners met studenten hun wijk in te laten gaan en samen te bouwen aan hun duurzame leefomgeving.
- Passend onderwijs verdient meer aandacht. CDA Almere waakt voor voldoende mogelijkheden voor passend onderwijs in Almere. Tegelijkertijd moeten scholen actief aan de slag om uitval van jongeren te voorkomen en vroegtijdig door te verwijzen naa passende andere zorg.
- Gezinnen laagdrempelig ondersteunen bij een positieve opvoeding. Iedere ouder kan daarvan profiteren door het aanbieden van een informatievraagbaak, advies bij lichte problemen tot coaching bij ingewikkeldere opvoedvraagstukken. Hulp aan ouders die gaan scheiden kan helpen om vechtscheidingen te voorkomen. Ouders moeten daarbij vooral zelf gevraagd worden wat ze nodig hebben.
- Investeren in preventie van sociale problemen op oudere leeftijd door te werken aan zelfvertrouwen, samenwerken, samenleven en het tegengaan van pesten in de kinderleeftijd met hulp van bijv. de Almeerse Kanjertraining, de Rots en water training of de Sta Sterk training.
- Laaggeletterdheid tegengaan. Ongeveer 16% van de Almeerse inwoners is laaggeletterd. Dit is het hoogste percentage in Nederland. Dit zijn zowel mensen van Nederlandse als niet Nederlandse afkomst. We willen daarom ‘een huis van taal’ waar laagdrempelig en veilig geoefend kan worden met de Nederlandse taal.