03 juli 2024

Amendement aangenomen: Extra budget voor handhaving tegen illegale kamerhuur

Afgelopen dinsdag is ons amendement voor extra budget (€80.000 voor in 2025) voor handhaving tegen illegale kamerhuur aangenomen in de raad.

Wij hebben dit voorstel gedaan omdat er in Lelystad veel overlast is van illegale kamerhuur. Momenteel is er nog een aanzienlijke achterstand in de handhaving, en er komen jaarlijks meer zaken bij dan de gemeente Lelystad met de huidige capaciteit kan afhandelen. Dit betekent dat wanneer inspecteurs op basis van een melding een controle uitvoeren en illegale kamerverhuur vaststellen, de juridische afhandeling erg lang kan duren. Met dit extra budget kan er sneller worden ingegrepen.

Het extra budget voor handhaving sluit aan bij de belofte van het raadsakkoord. Hierin staat dat direct na de realisatie van huisvesting voor arbeidsmigranten (gepland voor 2023) de handhaving tegen overlast van (illegale) kamerverhuur geïntensiveerd zou worden. Echter, deze huisvesting laat inmiddels al te lang op zich wachten en wordt nu pas verwacht in 2026.

Met de goedkeuring van dit amendement hopen wij de overlast van illegale kamerverhuur in Lelystad effectiever aan te pakken en de leefbaarheid in onze gemeente te verbeteren.