Gratis parkeren dringend gewenst
Een meerderheid van de raad is daartoe niet bereid en wilden een voorstel van het college zelfs niet in behandeling nemen. Ook de CDA-fractie was niet gelukkig met het collegevoorstel. We hebben daarom gepleit om nog eens te kijken naar een breed pakket aan varianten van gratis parkeren die het college de raad in een eerder stadium de raad heeft voorgelegd. En ja natuurlijk moet er hard gewerkt worden aan het verbeteren van de aantrekkelijkheid en belevingswaarde van het Stadshart.
Bekend is de problematiek van het Stadshart. Teruglopende bezoekersaantallen terwijl elders in de stad in de buurtcentra de parkeerplaatsen regelmatig overvol zijn. Het Stadshart heeft op dit moment te weinig onderscheidend vermogen. Dan moet je dus zo min mogelijk barrières opwerpen om mensen te verleiden naar het Stadshart te komen (zie rapport Tankink). Helaas horen wij ook te vaak van burgers dat vanwege betaald parkeren het centrum gemeden wordt. Natuurlijk is een vorm van gratis parkeren niet de oplossing, het is een deeloplossing. Maar je geeft daarmee richting ondernemers wel een signaal af dat het je als gemeentebestuur menens is om het Stadshart een impuls te geven. Ondernemers krijgen daarmee meer vertrouwen om weer te investeren. Het is ook een signaal naar de inwoners (welkom in eigen stad) leidend tot meer bezoekers. Natuurlijk moet er ook gewerkt worden aan het vergroten van de aantrekkelijkheid en de belevingswaarde van het Stadshart. Daar wordt aan gewerkt maar dat gaat nog veel te langzaam. We hebben daarom eerder al gepleit voor een investeringsfonds Stadshart, maar dat kon tot nu toe op onvoldoende draagvlak rekenen.
Diverse partijen in de Lelystadse raad geven echter aan dat gratis parkeren teveel geld kost en dat het niet werkt volgens diverse studies. Daar denken gemeenten als Steenwijk, Veenendaal en Harderwijk anders over. Harderwijk heeft bijvoorbeeld een parkeergarage gratis gemaakt, hetgeen 160.000 bezoekers extra heeft opgeleverd deels afkomstig uit de regio. Dronten kent gratis parkeren. Kortom het risico van weglekken van koopkracht naar de buren toe.
Niets doen kost nog meer geld. Belangrijke voorwaarden voor mensen om voor Lelystad te kiezen zijn als eerste een aantrekkelijke stadsrand (qua woningbouw) en vervolgens een aantrekkelijk centrum. In het Stadshart verdwijnen nu helaas meer zaken dan dat er bij komen. Sinds 1 januari zijn al meer dan 5 zaken verdwenen.
Dinsdagavond lag er op verzoek van de raad een voorstel voor gratis parkeren. Gedurende een periode van 1 jaar is beoogd om parkeerkaarten met 50% korting te verstrekken aan de winkeliers in het Stadshart voor een uur gratis parkeren. Deze periode is en te kort, lastig uitvoerbaar en te kostbaar voor kleine ondernemers. Een meerderheid van raad zag dit voorstel niet zitten en heeft het voorstel daarom van de agenda gehaald. Ook de CDA-fractie was niet gelukkig met het collegevoorstel. We hebben daarom gepleit om nog eens te kijken naar een breed pakket aan varianten van gratis parkeren die het college de raad in een eerder stadium de raad heeft voorgelegd. We doen een beroep op de collega’s om in samenspraak met het college hier spoedig mee aan de slag te gaan om zo een bijdrage te leveren aan de vitalisering van het Stadshart.