De vakanties zijn voorbij en dat betekent dat we als raadsleden weer vol aan de slag gaan. We staan weer voor de taak om de uitdagingen van onze gemeente onder ogen te zien, en dat betekent dat we nu volop bezig zijn met de begroting voor de komende jaren. Als CDA-raadslid maak ik mij zorgen over de harde werkelijkheid waarmee we worden geconfronteerd.

De stijgende kosten van levensonderhoud raken niet alleen onze inwoners, maar ook de gemeenten zelf. Door jarenlange onderschatting van de inflatie dreigen onze gemeenten structureel miljarden euro's mis te lopen. Dit tekort komt op een moment dat de taken van gemeenten alleen maar toenemen. De verwachtingen zijn dat we in 2026 een gezamenlijk tekort van maar liefst 11 miljard euro zullen hebben. Dit is een zorgwekkende situatie, want zonder voldoende financiële middelen komt de uitvoering van essentiële taken, zoals woningbouw en zorgvoorzieningen, ernstig in gevaar.

Terwijl wij als gemeenteraad moeten puzzelen met de begroting, voelen onze inwoners de financiële druk in hun dagelijks leven. September is traditioneel een dure maand voor gezinnen, met schoolgeld, sportclubs en nieuwe kleding voor de kinderen. Vooral voor gezinnen met lage inkomens zijn deze kosten moeilijk te dragen, en zij zien hun financiële situatie alleen maar verder verslechteren. Organisaties zoals Stichting Leergeld doen fantastisch werk om deze gezinnen te ondersteunen, maar de vraag naar hulp blijft stijgen.

Als CDA moeten we in de gemeenteraad duidelijke keuzes maken. We moeten ervoor zorgen dat onze gemeente financieel gezond blijft, maar ook dat we onze inwoners niet in de steek laten. Het is van cruciaal belang dat het Rijk zijn verantwoordelijkheid neemt en zorgt voor een eerlijke inflatiecompensatie voor gemeenten(inflatie). Zonder deze steun kunnen wij niet de kwaliteit van leven bieden die onze inwoners verdienen.

Nu het reces voorbij is, roep ik mijn collega-raadsleden op om samen de schouders eronder te zetten. Laten we bij het opstellen van de begroting prioriteiten stellen die de belangen van onze inwoners echt dienen. Het is tijd voor realisme en verantwoordelijkheid, zowel in de financiële keuzes die we maken als in de manier waarop we onze inwoners ondersteunen.

De harde werkelijkheid is dat de uitdagingen groot zijn, maar ik geloof dat we, door samen te werken en onze verantwoordelijkheid te nemen, oplossingen kunnen vinden. Laten we blijven bouwen aan een gemeente waarin iedereen de kans krijgt om mee te doen en waarin niemand achterblijft. Dat is waar het CDA voor staat, en daar blijven we als CDA volledig voor inzetten.

Gert Terpstra