Verkiezingen 2026

Onder deze kop willen we als bestuur u de komende tijd informeren over de stappen die worden gezet in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen 2026.

Voor de verkiezingen zijn drie zaken belangrijk:

1) verkiezingsprogramma

2) kandidatenlijst

3) campagne

1) verkiezingsprogramma

In april 2025 wordt een programmacommissie samengesteld. Zij krijgen als opdracht het opstellen van het concept verkiezingsprogramma. Hebt u belangstelling voor deze commissie of wilt u meedoen als kritische meelezer, laat het weten aan het bestuur. Het komende halfjaar staat in het teken van het ophalen van ideeën, wensen en verbeterpunten. (Punten kunnen gemaild worden naar [email protected] (red))

2) kandidatenlijst

Op dit moment bezet het CDA zes van de 21 raadszetels. Van deze zes zetels haalden we vier zetels rechtstreeks. Twee zetels zijn zogenoemde ‘restzetels’. Een restzetel is een zetel, die overblijft na een eerste verdeling van zetels naar rato van de stemmen in een kiessysteem met evenredige vertegenwoordiging. Voor twee zetels had het CDA dus niet het volledige aantal benodigde stemmen. Dus in 2026 gaan voor vier zetels? Met een fractie en CDA-wethouders, die op dit moment goede resultaten boeken en met Henri Bontebal als nieuwe partijleider gaan we in 2026 weer voor zes zetels!

Door het bestuur is in haar vergadering van 2 september het functieprofiel besproken. Het concept wordt aan u als leden voorgelegd in de komende Algemene Ledenvergadering (voor de agenda: 14 november 2024 (red)).

Er wordt door het bestuur een vertrouwenscommissie samengesteld.

Ieder jaar worden door het bestuur gesprekken gevoerd met de huidige wethouders, raadsleden en steunfractieleden. Hierin komt ook de ambitie voor de komende periode aan de orde.

Met het oog op de toekomst is vernieuwing en verjonging belangrijk, maar ook een diversiteit qua deskundigheid. Lijkt het raadswerk u iets? Kennismaking kan bijvoorbeeld door een cyclus mee te lopen met de fractie: een fractievergadering, een informatiecarrousel en een raadsvergadering, drie keer een donderdagavond. Meld je aan bij de fractievoorzitter Thea Kuipers ([email protected])

3) campagne

De fractie voert een ‘permanente campagne’. Zij is zichtbaar via de sociale media en werkbezoeken. In de periode voor de verkiezingen komen er activiteiten bij. Aan de campagne commissie de opdracht te komen met ideeën. Zin om hieraan mee te doen? Stuur dan een mailtje naar [email protected]

De volgende keer meer,