Tijdens de Provinciale Staten vergadering van 25 september is de Fryske Energievisie besproken. De fractie heeft deze visie met blijdschap ontvangen. Voor het eerst hebben we een beeld van hoe Fryslân in de toekomst kan voorzien in de eigen energieopwekking. Deze visie is het resultaat van een gezamenlijke inspanning van provincie, gemeenten, en maatschappelijke organisaties. Deze visie laat wat het CDA betreft zien hóe ver je kunt komen als je maar met elkaar in gesprek blijft en bereid bent naar elkaar te luisteren. De fractie is ook blij dat “energie voor en door de gemeenschap” op één is gezet. Want initiatieven van onderop moeten de provincie koesteren en stimuleren. En bovendien: lokaal eigendom kan ook geld opleveren voor de mienskip.

Echter, leven er ook zorgen bij de fractie. Zoals over de betaalbaarheid. Naast dat de energietransitie ook geld op kan leveren, zal er eerst ook een hoop geïnvesteerd moeten worden. Maar wat als je dat geld niet hebt?  Voor deze mensen heeft de fractie, samen met JA21, aandacht gevraagd. In ons voorstel roept de fractie het college op om voorwaarden in de Friese Energievisie aan de betaalbaarheid van de energietransitie júist voor mensen met een kleine beurs. Dit voorstel is aangenomen.

De andere zorg die de fractie heeft is over het Friese landschap. Wat de fractie betreft wordt vruchtbare landbouwgrond zoveel mogelijk ontzien. Laten we zonnepanelen vooral aanleggen langs wegen, langs het spoor of boven parkeerterreinen bijvoorbeeld. Hiervoor diende woordvoerder Martin Kruis een voorstel in, samen met ChristenUnie en GrienLinks. Dit voorstel is ook aangenomen.

Naast dat de fractie zelf voorstellen heeft ingediend, heeft de fractie ook voorstellen van de PvdA gesteund. Deze voorstellen gingen over het in kaart brengen van de behoefte aan dorpsmolens en de ontwikkeling van energiehubs (kleine, lokale energievoorziening) voor de eilanden. Daarnaast was er ook een voorstel van JA21 over meer aandacht voor kernenergie en SMR's De energievisie wordt nu verder ontwikkelt in samenwerking met gemeenten en andere maatschappelijke organisaties. De fractie volgt deze ontwikkelingen met veel belangstelling.