Op 25 september vergaderde PS over wijzigingen in de omgevingsverordening. In de verordening staan alle regels over de manier waarop Fryslân de schaarse ruimte wil verdelen en wat er op bepaalde plekken wel of juist niet mag. In 2022 is die al door Provinciale Staten aangenomen, maar er lagen nu een aantal wijzigingen voor, naar aanleiding van het nieuwe bestuursakkoord en inmiddels aangepast beleid. Deze wijzigingen gaan vooral over ganzenbeleid en de regels voor het plaatsen van zonnepanelen en windmolens.

In maart 2024 is het nieuwe ganzenbeleid aangenomen door Provinciale Staten. Hier kunt u een verslag van die vergadering lezen. De natuurwetgeving is ingrijpend en complex. Daarom is het ook niet gelukt om een aantal van de wensen nu al in deze verordening te verwerken. Dat vindt de CDA fractie erg jammer, Provinciale Staten kan door strakke landelijke en Europese regelgeving dit probleem onvoldoende aanpakken. Wij rekenen op de inzet van het college om de grenzen van het beleid op te blijven zoeken, zodat op een later moment de verordening alsnog gewijzigd kan worden. Want ondertussen lopen de kosten voor de ganzenschade elk jaar op, van 12,6 miljoen in 2024 richting de 17 miljoen volgend jaar.

Het Friese landschap is prachtig en verdient het om beschermd te worden. Daarom kan de fractie zich goed vinden in de nieuwe regels voor het plaatsen van zonneparken en windmolens. Het CDA vindt grote zonnevelden op goede landbouwgrond een no-go. Kleine parken, bijvoorbeeld op braakliggend terrein bij dorpen willen we toestaan, naar aard en schaal van de omgeving. Omdat het nu niet duidelijk is hoe groot zo’n veldje dan mag zijn, heeft de fractie een voorstel ingediend om dit te definiëren. Dit voorstel werd mee ingediend door de BBB en is aangenomen.

De fractie blijft de ontwikkelingen op deze onderwerpen nauwgezet volgen.