Op de agenda van Provinciale Staten stonden twee zaken: de jaarstukken 2023 en het provinciale stikstofbeleid. Hieronder vindt u van beide debatten een korte terugblik.

Woordvoerder Aebe Aalberts vroeg aandacht voor de veranderende financiële situatie van de provincie. Er zijn een aantal grote opgaven, maar die moeten met minder geld en een krappe arbeidsmarkt wel goed opgelost worden. Hij vroeg aan de gedeputeerde of de provincie tijdig kan schakelen en of er knelpunten die om een oplossing. Hij sloot af met de oproep om wel weer de verbinding met elkaar te blijven zoeken als politiek. De fractie steunde twee voorstellen van de Partij van de Arbeid. Beide voorstellen hebben als doel dat de provincie de financiële situatie beter kan voorspellen, want het gebeurt vaak dat de provincie geld overhoudt ten opzichte van de begroting.

Het tweede punt was het stikstofbeleid. De provincie heeft in beleid vastgelegd dat, wanneer er stikstofruimte vrijkomt, deze het eerst ingezet moet worden om de zogenoemde PAS melders te helpen. Dit zijn in Fryslân ruim 200 melkveehouderijen die netjes een vergunning hebben aangevraagd, maar die niet hebben gekregen omdat de overheid dat niet nodig vond. Een melding was voldoende… Na het afschieten van de PAS in 2019 door de Raad van State, zijn ze dus door toedoen van de overheid illegaal geworden.  Woordvoerder Attje Meekma: “Dizze brief oer prioritearing fan de frijkommen romte biedt wol helderheid, mar gjin soelaas. De wetjouwing is sa tichtimmere, dat it ryk kennelik gjin  oplossing fine kin binnen de besteande rigels”. Om de PAS melders te helpen, zal het Rijk snel moeten acteren. Daarom diende de fractie een voorstel van BBB mee in, om ervoor te pleiten dat er een wetenschappelijk onderbouwde ondergrens voor stikstofuitstoot komt, van minimaal 1 mol. Daarmee kunnen de PASmelders meteen worden gelegaliseerd. De fractie steunde ook een voorstel van de PVV om bij het Rijk te pleiten voor een generaal pardon voor de PAS melders, waarbij de fractie zich ook realiseert dat dit waarschijnlijk een noodwet vraagt. We hopen dat het nieuwe kabinet er snel werk van maakt!

Als laatste werd er ook nog afscheid genomen van gedeputeerde Femke Wiersma en werd gedeputeerde Abel Kooistra benoemd namens de BBB. De fractie wenst ze beide ook vanaf deze plek veel succes in hun nieuwe rollen.