19 september 2024

Meer aandacht voor de mentale gezondheid van onze jongeren

Bijdrage van CDA wethouder Barbara Gardeniers

Mentale gezondheid is belangrijk. Pas als je goed in je vel zit, kun je je talenten ten volle ontwikkelen. Jongeren die zich goed voelen zijn meer betrokken, hebben meer zelfvertrouwen en zijn weerbaarder. Ook doen mentaal gezonde jongeren het beter op school.

Uit de het jaarlijkse onderzoek van de GGD blijkt echter dat het niet goed gesteld is met de mentale gezondheid van onze jongeren: 24% van de jongeren in De Fryske Marren voelen zich psychisch ongezond (Fryslân: 24%), 32% van de jongeren voelen zich eenzaam (Fryslân: 30%) en 43% van de jongeren voelen zich (zeer) vaak gestrest  (Fryslân: 43%).

Dat is de reden dat we in samenwerking met de GGD en onze jongerenwerkers van de Kear zijn gestart met de interventie “Zeg eens eerlijk”. Met “Zeg eens eerlijk” willen we het onderwerp mentale gezondheid bespreekbaar maken en jongeren op onze middelbare scholen aanmoedigen hierover in gesprek te gaan.

De afgelopen weken mocht ik twee evenementen bijwonen die in het kader van “Zeg eens eerlijk” zijn georganiseerd.

Vorige week was ik op bezoek bij het “Stresstival” op Plein Joure. Leerlingen van de 2e klas hebben hier allerlei workshops gevolgd over positieve gezondheid of vapen, PMT, schulden en stress, yoga, social media en het schrijven van een rap.

Daarnaast mocht ik ook een ouderavond in het papageno huis in Lemmer openen. Uit het onderzoek van de GGD blijkt dat jongeren die met problemen bij hun ouders terecht kunnen, een betere mentale gezondheid hebben. Jongeren die met hun ouders kunnen praten voelen zich minder vaak gestrest, voelen zich minder vaak eenzaam en hebben minder vaak psychische klachten dan jongeren die niet met hun ouders kunnen praten.

Onder de zeer professionele leiding van Sanne en Tom van de stichting SCHERP hebben de ouders handvatten gekregen hoe ze het gesprek kunnen aangaan met hun kind en zo de mentale gezondheid kunnen versterken.

Beide activiteiten waren zeer geslaagd, maar we zijn er nog niet. In De Fryske Marren gaan we de komende tijd meer doen om de mentale gezondheid van onze jongeren te versterken. Zo gaan we meer aan preventie doen: Laagdrempelige inzet, om erger te voorkomen.  Daarnaast willen we ook meer gaan inzetten op de weerbaarheid van onze jongeren.

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht en het Trimbos-instituut hebben aangegeven dat aandacht voor mentale problemen en gezondheid van de jeugd cruciaal is. Daar moet op verschillende niveaus wat aan worden gedaan: op individueel, sociaal en maatschappelijk niveau.

Met bovenstaande aanpak hopen we in De Fryske Marren hier een goede basis voor te leggen.