06 juni 2024

Bijdrage Mid Term Review

Voorzitter, vandaag bespreken we de MTR. Een bijzonder moment waarbij het college ons toont hoe ver zij zijn met het verwezenlijken van het Coalitieakkoord ‘Nu Investeren in de Toekomst’. Halverwege deze bestuursperiode maken we de balans op. Wij spreken onze dank uit aan de ambtelijke dienst zonder wie deze tussenrapportage onmogelijk was.
In de MTR hebben wij zicht op hoe het staat het met de uitvoering van het coalitieakkoord. Blij zijn wij met de financiële ruimte die er op is gericht investeringen te doen. Maar voor ons is financiële waakzaamheid ook belangrijk. Zeker in relatie tot de reserves. Voor het CDA is de stand van de reserve belangrijk. Eerder benoemden wij al, en ook nu lezen we het in de MTR terug: het zijn onzekere tijden. De wereld is veranderend en onvoorspelbaar en er is nog onzekerheid vanuit het Rijk bij een aantal grote vraagstukken zowel in beleid als financiering. Bij het maken van het coalitieakkoord heeft het CDA daarom ook aangedrongen op de 20 miljoen als bodem voor de Algemene Reserve.
Blij zijn wij ook dat er van de 114 voornemens van dit college van de doelen veel grotendeels op schema liggen. We zijn op stoom en op koers.
Als CDA zijn we uiteraard trots dat er concrete punten zijn waar we ons hard voor hebben gemaakt die we nu ook terug kunnen zien in deze MTR. Het zijn soms kleine dingen die grote impact hebben. Bijvoorbeeld de Meedoen Regeling voor Sport en Cultuur waardoor meer mensen toegang hebben tot sportclubs en muziek verenigingen. Verbinden en Sociale Verbondenheid zijn belangrijke thema’s voor het CDA.  En daar past ook de Verbinder Laaggeletterheid bij. Ik haal haar maar weer eens aan. Meedoen kan alleen als je ook echt mee kunt doen. En dan is taal zo belangrijk.
Maar er zijn ook andere investeringen waar het CDA zich hard voor maakte en een warm hart toedraagt:
In Wetsus; Waarbij we in Leeuwarden bijdragen aan duurzame oplossingen op mondiale en actuele water vraagstukken. Met een lokale spin-off bij bedrijven en het onderwijs.

In het Mienskipfonds; waarbij we ideeën van onderop faciliteren en stimuleren. Daar begint de samenleving volgens het CDA. Waar juist het individu de verantwoordelijkheid kan en mag nemen.
In het Innovatie fonds; want ook voor bedrijven moet Leeuwarden interessant blijven en willen we ook die bedrijven als partner in onze transities.
In Sport; daarin moeten we blijven investeren, het belang van bewegen en sport is zo groot. Voor gezondheid, voor samenzijn en het verenigingsleven
In ons Academisch Klimaat; we willen dat iedereen in Leeuwarden kan blijven voor de juiste opleiding en top voorzieningen. Met Firda, van Hall Larenstein, NHL, RUG en de campussen bieden we een mooi palet aan mogelijkheden passend bij de regio. Dat gaat niet vanzelf en verdiend onze inzet.
Allemaal CDA thema’s waarvan we erg blij zijn dat ze de aandacht krijgen die ze verdienen.
Wij hebben wel een aantal vragen:
Het verhogen van de OZB is niet direct genoemd als ruimte scheppende maatregel. Maar ook niet volledig uitgesloten. Wij zien het verhogen van de OZB als onwenselijk en vragen ons af, wanneer zou het college wel overgaan tot de verhoging? Immers, u schrijft ook over de onzekere tijden waar wij ons in bevinden?
Voor het CDA is cultuur heel belangrijk. Instellingen en organisaties die van levensbelang zijn voor de culturele infrastructuur maar ook de kleine en lokale initiatieven als bijvoorbeeld de HAFABRA en het festivalklimaat. Over dat laatste: wij vinden het bevrijdingsfestival en het Straatfestival belangrijk voor de stad en willen niet dat deze verdwijnen. Ziet het college genoeg mogelijkheden en ruimte voor deze festivals?
Er is veel terechte aandacht voor verduurzaming en daar horen ook de verenigingsgebouwen bij. Wij vragen ons af of hier een beleidsplan bij hoort. Is dit uitgezet in de toekomst en is ook bekend welke gebouwen hier wel en niet onder vallen?
Ook is er de kwijtschelding OZB voor wijk en sportverenigingen. Daar is 75000 euro niet gebruikt. Wij vragen ons af of alle verenigingen zijn bereikt? Kan het college ons daar iets over vertellen? Verenigingen hebben veel uitdagingen momenteel en wij zouden het zonde vinden wanneer er mogelijkheden voor hen onbenut blijven.

Waar wij ons zorgen over maken is het domein van de Ondermijning. Wij zien ondermijning als ontwrichtend voor de gehele samenleving. In de MTR worden het rapport over de Leeuwarder Ondermijning en de resultaten van het rioolwateronderzoek genoemd als ondersteunend voor het uitwerken van de Veiligheidsagenda. Het CDA heeft aangedrongen op dit Rioolwateronderzoek en zal daarom ook komen met een motie vreemd om dit onderzoek structureel te maken zodat wij deze uitkomsten kunnen koppelen aan te maken of gemaakt beleid.  Dit zullen wij samen met lijst 058 doen. Voor ons is het effect op de leefbaarheid van wijken en de enorme impact die verslaving en criminaliteit heeft op gezinnen en kinderen iets waar wij ons grote zorgen om maken. Wij zijn ervan overtuigd dat we niet voldoende doen wanneer we ons alleen richten op de aanbod van drugs maar moeten we ook echt aandacht hebben en houden voor de kwetsbaren, voor de gezinnen en de kinderen, voor hen die in een cyclus van verslaving, armoede en kwetsbaarheid zitten. We vragen ons af: is het gestelde bedrag voor de komende jaren voldoende?
Voor het CDA is de leefbaarheid, het uitzicht hebben op een menswaardig bestaan, op een leven van waarde een speerpunt voor beleid.
Een zorg die wij ook hebben is die over de hoeveelheid schoolverlaters. De afgelopen weken staan de kranten bol over de crisis in het onderwijs, de grote hoeveelheid thuiszittende leerlingen en de kinderen die zonder diploma de scholen verlaten. We vragen het college: doen we alles wat we kunnen doen? Hebben we alle kinderen in beeld? En hebben we alle oplossingen uitgeput? Wij zouden hier heel graag over worden bijgepraat.
De crisis in het onderwijs gaat ook over de steeds groter wordende groep kinderen die niet voldoende kan lezen. Ontlezing en ontlettering. Voor de CDA fractie is onderwijs en lezen van onschatbare waarde. Nu de kabinetsplannen bekend zijn en men zelfs durft te spreken over een verhoging van de BTW op boeken maar niet dezelfde inzet pleegt op het bevorderen van het leesniveau van onze kinderen maken wij ons zorgen. Wij zouden zo graag willen dat het lezen en het plezier van lezen zichtbaar wordt. En daarom hebben wij een kleine droom. Maar groots aangepakt. We zijn geïnspireerd door grote muurschilderingen van boeken, van boekenkasten. Van stapels boeken, Klassiekers. En we denken dat de wethouder dit ook voor zich kan zien, misschien al zag, in de havenstad die hem zo lief is. En we vragen hem: ziet u ruimte en mogelijkheden voor het verwezenlijken van deze droom? Denkt u dat we de kinderen en de volwassenen in onze gemeente kunnen inspireren tot het pakken van een boek?
In het Gezond leven Akkoord worden de speeltuinen genoemd. Wij zouden graag zien dat deze speeltuinen duurzaam worden. Maar ook toegankelijk voor iedereen waarbij de ontmoeting en beweging belangrijk is. Voor elke levensfase. Wij missen hier nog beleid en uitwerking en denken over een motie om dit mogelijk te maken.
Als laatste Voorzitter, staat onze gemeente staat voor een forse uitdaging op het gebied van wonen en de dubbele vergrijzing. Genoemd wordt de opgave rondom woonvoorzieningen maar ook de sociale problematiek die men bij ouderen verwacht. Wij hebben zorg, juist ook om de vitale ouderen en vragen ons af of hier voldoende beleid voor gemaakt is. Wij overwegen hier een motie om meer aandacht voor vitale ouderen in beleid te krijgen.