17 juli 2024

CDA diende motie in voor kruidenrijk grasland

CDA Opsterland wilde graag onze boeren in Opsterland een klein steuntje in de rug geven en hen de mogelijkheid bieden met korting kruidenrijk graszaad aan te schaffen.

Kruidenrijk grasland draagt bij aan biodiversiteit
Door een donatie van de gemeente aan dit initiatief van Urgenda en LTO kunnen boeren met korting kruidenrijk graszaad voor 3ha aanschaffen. Het Rijk vindt het stimuleren van biodiversiteit dusdanig belangrijk dat ook zij doneren, daarmee kan een boer zelfs 6ha met korting bestellen. Veel boeren hikken tegen kruidenrijk grasland aan vanwege de aanschafkosten; die liggen hoger dan voor regulier grasland. Met deze korting betaalt een boer echter hetzelfde bedrag als voor regulier graszaad.

Met goed afgestemd beheer is kruidenrijk grasland voor een grote groep, zowel extensieve als intensieve, melkveehouders in Nederland goed inpasbaar. Het kruidenrijke beheergras vormt een goede en smakelijke structuurbron voor het vee. Zo profiteren insecten, weidevogels en koeien van kruidenrijk grasland.

College: “Geen kerntaak van de gemeente”
Helaas zag het college dit niet als kerntaak van de gemeente en ontraadde daarom de motie. Daarna zag een meerderheid van de raad er ook geen heil meer in en behaalde onze motie geen meerderheid.

Deze gemeentes vinden het stimuleren van biodiversiteit wél tot de kerntaken behoren en gingen ons voor met een bijdrage
(update juli 2024):
Aalten, Berkelland, BUCH (Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo), Castricum, Dinkelland, Doetinchem, Drechterland, Ede, Enschede, Groningen, Haaksbergen, Hardenberg, Hof van Twente, Het Hogeland, Hollands Kroon, Kaag en Braassem, Koggenland, Leeuwarden, Lochem, Losser, Medemblik, Noord-Beveland, Oost-Gelre, Oldenzaal, Ommen, Opmeer, Oudewater, Purmerend, Raalte, Tubbergen, Twenterand, Waterland, Wierden, Zaanstad, Zevenaar. Ook provincie Fryslân ging ons al in 2022 voor.

Gemiste kans voor een plattelandsgemeente
CDA Opsterland vindt het jammer dat het college niet openstaat voor een initiatief waarmee we actief kunnen bijdragen aan de biodiversiteit in onze gemeente. Zéker gezien het feit dat Opsterland sinds 2019 een Global Goals-gemeente is en daarmee wil laten zien bij te willen dragen aan een leefbare, veilige en duurzame leefomgeving. Biodiversiteit staat in de ontwikkelingsdoelstellingen van Global Goals-gemeenten.

Met deze bijdrage had de gemeente concreet aan deze doelstelling kunnen werken. Een gemiste kans, wat CDA Opsterland betreft.