16 oktober 2024

Lelylijn op de agenda

Deze week stond de discussienota m.b.t. Lelylijn op de agenda bij de raad van Gemeente Opsterland. Het CDA vindt dat de Lelylijn een positieve ontwikkeling kan zijn voor Noord-Nederland en dat vooruitzien en aan tafel zitten cruciaal is, ongeacht of de lijn er komt of niet. We hebben al vanaf begin af aan gezegd dat we als Opsterland aan tafel moeten zitten en niet om niet het rangeerterrein te worden van de Lelylijn.

Want als je niet aan tafel zit, sta je op het menu! Het CDA vindt het te vroeg om een specifiek tracé uit te sluiten maar ziet voor nu het bundelingsalternatief (A6/A7) als de meest realistische optie. We benadrukken het belang van landschappelijke inpassing en het nastreven van voordelen en compensatie voor Opsterland, zoals beter aansluitend openbaar vervoer of fietsroutes om goed en duurzaam Heerenveen en Drachten te kunnen bereiken en innovatieve mogelijkheden voor de landbouw.