4 miljard voor infrastructuur in de regio!
Meer focus voor de regio. Daarvoor pleitte CDA Tweede Kamerlid Sander de Rouwe tijdens de begrotingsbehandeling van Infrastructuur en Milieu. Om de daad bij het woord te voegen diende hij een motie in waarin 4 miljard euro vrijgemaakt wordt voor projecten in de regio. Volgens De Rouwe heeft de nieuwe minister Schultz wel oog voor de Randstad, maar vergeet zij de regio. ‘Minister Schultz gaf aan dat zij vooral wilde investeren in de Randstad, maar zij gaat met haar plannen voorbij aan de infrastructurele problemen elders in het land. “Voor het CDA is infrastructuur niet alleen in het belang van de economie, maar ook de leefbaarheid, verkeersveiligheid en bewegingvrijheid van mensen. Het CDA wil daarvoor 4 miljard euro vrijmaken’.
De Rouwe wil het mogelijk maken dat regio’s zelf aan de slag gaan met het geld. De Rouwe: ‘Wanneer de projecten zijn aangewezen en het geld door het Rijk beschikbaar is gesteld, dan kunnen de gemeenten en provincies zelf de plannen eerder uitvoeren. Zo voorkom je bureaucratie, doordat het Rijk op afstand komt. Gemeenten en provincies weten het beste hoe de verdere plannen exact en lokaal ingevuld moeten worden’. Het CDA pleit ervoor dat de regio’s nu al aan de slag gaan met de plannen.'Wij geven hiermee de zekerheid dat het Rijk de aanleg zal betalen. Daardoor kan de regio nu al aan de slag en, waar zij dat wil, het bedrag voorschieten. Hoe eerder de schop de grond in gaat, hoe beter’.
Tijdens het debat diende De Rouwe met steun van een meerderheid van de Kamer een motie in die in de toekomst vier miljard euro vrij maakt voor de volgende projecten:
RegioRail fase 2 stad en regio Groningen,N48 Hoogeveen – Raalte uitbreiden tot robuuste 2x2 100 km/h weg,Ongelijkvloers maken N381 Drachten – Smilde,Spoorlijn Coevorden –Rheine geschikt maken voor personenvervoer,Vervanging Scharsterbrug in de A6 door aquaduct,Goederenspoorlijn Vlissingen– Antwerpen (VeZa),N57/N59 op Schouwen-Duiveland-Hellegatsplein,Goederenspoor RoBel, in West-BrabantAanpak N65 waaronder Vught,A2 Eindhoven – Weert,Aanpak A67,N35 Zwolle-Wierden,Aanpak verbreding A1 tot Duitse grens,Ontbrekende schakel A15,Opwaardering N50 Emmeloord – Hattemerbroek tot A50,Westfrisiaweg N23,N23 fase 2: Tunnel bij Roggebot en kortsluiting Baai van Van Eesteren bij Lelystad