06 juni 2011

Brede scholen volgens CDA: Identiteit, participatie, financiën & maatwerk!

In de gemeente Súdwest Fryslân wordt gewerkt aan een kadernota over de huisvesting van het onderwijs in de gemeente. Als opmaat daarnaar werd op 31 mei een bijeenkomst in Warns georganiseerd over de brede school. Raadsleden Uilkje Attema en Pieter Greidanus gaven namens het CDA acte de présence. Bij het gaan naar brede scholen vindt het CDA dat er gelet moet worden op de identiteit van de school, de participatie van uit dorp of wijk, de financiële middelen en dat er maatwerk geleverd moet worden.

Bij de druk bezochte bijeenkomst waren mensen aanwezig die verwant zijn aan dorps- en wijkbelangen , ondernemers, schoolleiders, peuterspeelzaalleiders/-leidsters en dorpshuiseigenaren en -beheerders. Als inleiding werden er 3 korte films getoond van nu bestaande brede scholen in de gemeente Súdwest Fryslân. Dit zijn de Brede school Duinterpen Sneek, Brede school  Oudega  en Brede school Warns. Het gaat hier dus om een stadsschool, en twee plattelandsscholen. De heer Job van Velzen van het ministerie van onderwijs gaf een inleiding over het onderwerp.

In het betoog van de heer van Velzen werd extra aandacht gevraagd voor de reden om een school om te vormen tot een brede school. Er moet sprake zijn van een visie en een doel en hier moet ruim de tijd voor worden genomen. In Sneek is bijna tien jaar aan gewerkt om te komen tot de vorming van de Brede school! Wanneer men over wil gaan tot de vorming van een Brede school, moet ook de omgeving bij de planvorming worden betrokken. Een Brede school geeft leven en beweging in wijk of dorp. Niet alleen op normale schooltijden, maar ook in de namiddag en avond. Met een brede school-voorziening wil je o.a. creatief met de ruimte’s omgaan. Lokalen, maar ook evt. sportvelden of gymzalen kunnen na schooltijd voor andere doeleinden gebruikt worden. Laat iedereen die ook maar iets te maken krijgt met de veranderingen mee participeren.

Moet elke school een Brede school worden?

Dit is niet nodig en ook niet altijd mogelijk. Een dorps school is een andere school dan in een wijk in Sneek of Bolsward! De situatie in een dorp kan zo zijn dat er geen behoefte is aan buitenschoolse, tussen schoolse of na schoolse opvang. De ouders of buren organiseren dit zelf en voelen de behoefte niet om tot een andere vorm van school over te gaan. In een stads wijk, of grotere kernen, heeft men vaak te maken met ouders die beide werken, een andere sociale structuur hebben en daardoor juist wel de behoefte hebben aan de hiervoor genoemde voorzieningen. Ook hier gaat het dan om Maatwerk.

Wat is een Brede school?

De Brede school Duinterpen in Sneek is een school waar bijna alle taken worden uitgevoerd die je als wijk maar kunt wensen. Betrokken partijen zijn de school, taak onderwijs. Kinderen voor de voorschoolse opvang komen vanaf 7.00 uur het gebouw binnen en worden in de daarvoor bestemde ruimte’s bezig gehouden. Ook het consultatiebureau, schoolmaatschappelijk werk, logopedie, tussenschoolse opvang, fysiotherapie en naschoolse opvang hebben hun plaats in het gebouw. Naschoolse opvang wordt door een sportvereniging of een andere partij aangeboden, maar wel in hetzelfde gebouw waar men daar ook weer de ruimte gebruikt die de school ook gebruikt. Een bevoegde sportleraar kan werken voor de school (de gymnastieklessen), maar kan ook ingezet worden voor de buitenschoolse opvang, bijv. als voetbaltrainer of andere takken van sport. Naast de Brede school Duinterpen heeft Sneek nog een aantal brede scholen, maar elk met een eigen vorm die past in de buurt en wijk.

De Brede school van Oudega is een heel andere. Daar zijn er de schooltaken, de peuters en de TSO, en de BSO. Dit is waar Oudega behoefte aan heeft, zij hebben de BSO samen met Timpaan Welzijn en de voetbalclub georganiseerd. Naast deze voorzieningen is er in het gebouw ook ruimte voor de Lytse Bieb, dit is een bibliotheek voorziening voor school, maar ook voor alle inwoners van het dorp.

De Brede school in Warns heeft weer een andere opzet en is uitgebreider dan Oudega, maar veel beperkter dan de Brede school Duinterpen. Zo heeft Warns een sporthal, fysiotherapeut en de huisartsen onder hetzelfde dak. Ook is het gebouw het dorpshuis en heeft het dus een ontmoetingsfunctie voor het dorp en haar omgeving. Ook ouderen komen in hetzelfde gebouw als de jongeren en ontmoeten elkaar op deze manier.

Wat willen wij als CDA?

Identiteit
Wanneer wij toe willen naar Brede scholen zullen wij een keuze moeten maken over bijv. de identiteit van de school! Dit zal aan de orde komen wanneer er in een dorp of stad meerdere scholen van verschillende identiteit aanwezig zijn. Ook zal dit afhangen van de aantallen leerlingen die op de verschillende scholen zitten.Participatie
Er moeten partijen in dorp of wijk zijn die willen meedoen.Financiën
De vorming van een Brede school moet financieel wel mogelijk zijn.Maatwerk
Wat te doen met de kleine scholen en krimp? Zijn er scholen die omvallen en laten wij die dan omvallen? Het mag duidelijk zijn er zal maatwerk geleverd moeten worden.  De vorming van een Brede school zal van onder op, uit de gemeenschappen zelf moeten komen. Een dorps of wijk visie kan hier een sturende rol in hebben.

Uilkje Attema en Pieter Greidanus.