22 februari 2010

CDA afdelingen SWF komen met gezamenlijke huis-aan-huis krant

BOLSWARD - De vijf CDA fracties van Bolsward, Nijefurd, Wûnseradiel, Wymbritseradiel en Sneek komen deze week met een gezamenlijke huis-aan-huis krant in de Zuidwesthoek. Met de krant willen de fracties laten zien waarvoor ze staan en roepen ze geïnteresseerden op om zich kandidaat te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 24 november.

De krant komt precies in de week na de val van het Kabinet. "Dat is uiteraard niet gepland, maar doet ook niks af aan onze intentie om inwoners de informeren over wat we doen", aldus Adrie Hegie, vicevoorzitter van het CDA Súdwest Fryslân. "We hebben even overwogen om de krant niet te verspreiden, omdat nu niet duidelijk is hoe het met de herindeling verder gaat. Aan de andere kant is het een goed om zo met elkaar samen te werken en op te trekken naar de verkiezingen van 24 november". Hegie: "Het doel van de gezamenlijke fracties blijft daarbij hetzelfde. De fracties willen zich actief en vertrouwd opstellen naar de achterban, met deze krant wordt daar een goede en unieke invulling aan gegeven".

Jongerenlintje

De vijf fracties grijpen de krant ook aan om met een eerste gezamenlijke actie te komen. Samen pleiten de fracties voor het introduceren van een jongerenlintje. Dit lintje is een onderscheiding voor jongeren die zich op een positieve manier inzetten voor de samenleving. De fracties vinden dat jongeren te vaak negatief in het nieuws komen, terwijl de goede initiatieven onderbelicht blijven. In de krant doen de partijen een oproep aan inwoners van Bolsward, Nijefurd, Wûnseradiel, Wymbritseradiel en Sneek om jongeren te nomineren. Het CDA zal uit de genomineerden enkele jongeren later dit jaar in het zonnetje zetten. De fracties hopen dat het jongerenlintje uiteindelijk beleid zal worden van de gemeente(n).

Uitgestelde verkiezingen

In Bolsward, Nijefurd, Wûnseradiel, Wymbritseradiel en Sneek zullen sowieso op 3 maart geen gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden. De Tweede Kamer besloot eerder dat de verkiezingen uitgesteld zouden worden in verband met het voornemen van de gemeenten om te fuseren. Het Kabinet oordeelde samen met de Gedeputeerde Staten van Fryslân dat de herindeling plaats kon vinden. De Tweede en Eerste Kamer moeten nog wel instemmen met het voorstel. Door de val van het Kabinet is het maar de vraag of de Tweede Kamer de wetswijziging wil behandelen. Mocht dat niet het geval zijn dan vinden er op 24 november in de afzonderlijke gemeenten verkiezingen plaats voor een nieuwe lokale gemeenteraad.