22 november 2010

CDA: neem verkeersklachten burgers serieus

SNEEK – Het CDA in Sneek wil van het gemeentebestuur weten wat er met verkeersklachten gedaan wordt die burgers doorgeven. De partij stelt de vragen naar aanleiding van het werkbezoek van afgelopen zaterdag aan bewoners uit de Singel en Stationstraat. Bij deze bijeenkomst werd duidelijk dat burgers al langer klagen, maar geen duidelijke terugkoppeling krijgen van de gemeente. Het CDA wil hier verandering in brengen.

Verschillende bewoners kwamen af op de snelheidsmetingen die het CDA samen met Veilig Verkeer Nederland uitvoerde in de stad. Zowel de Singel als de Stationsstraat zijn locaties waar officieel 30 km per uur gereden wordt, maar waar in de praktijk de snelheid hoger ligt. Ook afgelopen zaterdag kwam de teller regelmatig boven de dertig uit. Met name in de avonden en op rustige momenten wordt het gaspedaal, tot onvrede van de omwonenden, te diep ingetrapt.

Naast de snelheid kwamen ook andere klachten naar voren. Fietsen op de stoep, scooteroverlast en het feit dat er nog steeds te veel verkeer door de stad gaat, terwijl de stad verkeersluw zou worden. Het CDA zal deze week schriftelijke vragen stellen aan het colllege van B&W. De partij wil weten wat er met de klachten is gebeurd, of er controles zijn uitgevoerd en hoe de gemeente omgaat met verkeerseducatie in het onderwijs. CDA Tweede Kamerlid Sander de Rouwe zal uitzoeken aan welke criteria een weg moet voldoen om te kunnen handhaven bij snelheden van 30 km per uur. Over 3 maand komt het CDA samen met de bewoners en Verkeers Veilig Nederland opnieuw bijeen om de problematiek te bespreken.